Film plus debata.
W ramach 15. edycji Millennium Docs Against Gravity Film Festival Gdynia zapraszamy na debatę „Po co nam tu inne kultury?” po filmie „Ojczulek Joe i lew”, reż.Benjamin Wigley – w niedzielę, 20 maja 2018 roku, o godzinie 17.00.
Debata „Po co nam tu inne kultury?” po filmie „Ojczulek Joe i lew”
Partnerzy: Festiwal Kultur Świata Globaltica, Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku
Ashong jest obecnie najbardziej znanym przedstawicielem kultywowanej od lat 50. XX wieku ghańskiej tradycji „fantazyjnych trumien”. Jego dzieła zamawiali amerykańscy prezydenci i celebryci, czołowe światowe muzea mają je w swojej kolekcji, niemniej większość egzemplarzy spoczywa kilka metrów pod ziemią. Film to etnograficzna i duchowa wyprawa, również konfrontacja tradycyjnych wierzeń i różnorodnych praktyk mieszkańców afrykańskiej Ghany ze znaną nam zunifikowaną kulturą europejską.
Z zaproszonymi gośćmi rozmawiać będziemy o tym, jak tę konfrontację przekuć w ważny i inspirujący dla nas dialog oraz w jaki sposób poznawać i uczyć się od innych kultur. Czego dziś, w czasach, gdy każdy z nas może być podróżnikiem, oczekujemy od „etno” i etnografii?
W debacie udział wezmą:
Piotr Pucyło – dyrektor artystyczny Festiwalu Kultur Świata Globaltica
Waldemar Elwart – kurator Oddziału Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku
Marta Siciarek – prezes stowarzyszenia Centrum Wsparcia Imigrantek i Imigrantów
Agnieszka Olzacka – kierowniczka projektu w Centrum Współpracy Młodzieży w Gdyni, w ramach którego m.in. koordynuje Wolontariat Europejski – EVS, finansowany z Programu Erasmus+.
O filmie:
Ojczulek Joe i lew
Wielka Brytania, 2016, 73 min
Reżyseria Benjamin Wigley
W małym rodzinnym zakładzie w Ghanie Joseph Ashong wraz z synem Jacobem wykonują trumny w dowolnym kształcie. Dowolność oznacza tu dosłownie wszystko: od tradycyjnej chrześcijańskiej trumny po kształty zwierząt, przedmiotów, a nawet papryczkę chili lub butelkę Coca-Coli. Paa Joe, jak zwracają się do niego najbliżsi, poznajemy w momencie przygotowań do wyjazdu do Wielkiej Brytanii na kilkumiesięczną rezydencję, podczas której wykona trumnę w kształcie lwa, a następnie weźmie udział w performansie nawiązującym do rytuałów pogrzebowych w Ghanie.
Ashong jest obecnie najbardziej znanym przedstawicielem kultywowanej od lat 50. XX wieku ghańskiej tradycji „fantazyjnych trumien”. Jego dzieła zamawiali amerykańscy prezydenci i celebryci, czołowe światowe muzea mają je w swojej kolekcji, niemniej większość egzemplarzy spoczywa kilka metrów pod ziemią. Obiekty symbolizują pragnienia lub cechy zmarłych, ale nawiązują też dialog z tradycją żywych, których obyczajowość i ekspresyjność w przeżywaniu śmierci daleka jest od postawy zadumy, typowej dla Zachodu. Towarzysząc Josephowi i Jacobowi w europejskiej wyprawie, a także biorąc udział w rodzinnym pogrzebie, mamy możliwość skonfrontować skrajnie różne ludzkie praktyki związane z pochówkiem.
Film to obraz na pograniczu sztuki i kina dokumentalnego, w którym obserwacja lokalnej tradycji miesza się z ogólnoludzką refleksją o przemijaniu, a wyprawa dwójki artystów do Europy staje się pretekstem do duchowych poszukiwań.
Film również pokazywany:
Czwartek, 17 maja, godz. 17.45, sala Morskie Oko
Środa, 23 maja, godz. 11.30, sala Goplana
INFORMACJE PRAKTYCZNE:
- Pełny program festiwalu na stronie www.docsag.pl – zakładka „Gdynia”.
- Bilety do kupienia w kasach i na stronie Gdyńskiego Centrum Filmowego od 27 kwietnia 2018 roku.