KR脫TKA HISTORIA POLSKIEGO KINA

馃摻 饾悐饾悜饾悗虂饾悡饾悐饾悁 饾悋饾悎饾悞饾悡饾悗饾悜饾悎饾悁 饾悘饾悗饾悑饾悞饾悐饾悎饾悇饾悊饾悗 饾悐饾悎饾悕饾悁 馃摻

W 2023 roku wr贸cimy do klasyki. Dzi臋ki wyj膮tkowej inicjatywie Stowarzyszenia Kin Studyjnych realizowanej we wsp贸艂pracy z Wytw贸rni膮 Film贸w Dokumentalnych i Fabularnych oraz studium DI Factory, zobaczymy najlepsze produkcje dziesi臋ciu polskich Mistrz贸w na du偶ym ekranie!

Polska kinematografia jest jedn膮 z najciekawszych spo艣r贸d wielkich narodowych kinematografii 2 po艂owy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych za艂ama艅 ekonomicznych i spo艂ecznych nasi tw贸rcy i tw贸rczynie tworzyli dzie艂a wybitne i na sta艂e wpisane do 艣wiatowego kanonu. Ogl膮daj膮c te filmy, od kluczowych dla szko艂y polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80., mo偶emy przez ich pryzmat pozna膰 zar贸wno kolejne pr膮dy artystyczne jak i obraz zmieniaj膮cej si臋 rzeczywisto艣ci spo艂eczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina, i co za tym idzie zyskujemy wgl膮d w polskie imaginarium kolejnych dekad. Historia naszej kinematografii to tak偶e historia polskich re偶yser贸w i re偶yserek.

Cykl film贸w ze wst臋pami w formie wyk艂adu wideo prezentuje sylwetk臋 tw贸rcy/tw贸rczyni, wprowadza w tematyk臋 dzie艂a, przybli偶a realia polityczno-spo艂eczne jego powstania. Ka偶dy wst臋p zawiera te偶 analiz臋 formaln膮 dzie艂a z naciskiem na scenariusz, sztuk臋 operatorsk膮, gr臋 aktorsk膮, monta偶, scenografi臋 i kostiumy. Wskazuje te偶 aktualny wymiar dzie艂a i proponuje mo偶liwe tropy interpretacyjne. Prologi zrealizowane s膮 w spos贸b przyst臋pny, bardziej popularyzatorski ni偶 akademicki, osadzaj膮c poszczeg贸lne filmy w szerokim, kulturoznawczym kontek艣cie.

Wyboru tytu艂贸w dokona艂 Dyrektor Festiwal Polskich Film贸w Fabularnych Tomasz Kolankiewicz: 鈥濿 przegl膮dzie Kr贸tka historia polskiego kina skupili艣my si臋 na prezentacji wybranych tytu艂贸w najwi臋kszych tw贸rc贸w i tw贸rczy艅 g艂贸wnego nurtu. Jak zmienia艂a si臋 wra偶liwo艣膰 filmowc贸w? Czy czerpali oni z europejskiego i 艣wiatowego kina czy tworzyli now膮 jako艣膰? Jak wp艂ywa艂y na nich zmiany spo艂eczne i geopolityczne? W ko艅cu: jak polskie kino rezonowa艂o za granicami naszego kraju? Przegl膮d jest unikatow膮 mo偶liwo艣ci膮 przypomnienia najwa偶niejszych, poddanych cyfrowej rekonstrukcji, dzie艂 powsta艂ych nad Wis艂膮 na du偶ych, kinowych ekranach i poprzez nie zajrzenia pod podszewk臋 zmian, jakie zachodzi艂y w ci膮gu kolejnych dekad PRL-u”.

Lista tytu艂贸w:

1. Popi贸艂 i diament, re偶. Andrzej Wajda, 1958

2. Poci膮g, re偶. Jerzy Kawalerowicz, 1959

3. Do widzenia, do jutra, re偶. Janusz Morgenstern, 1960

4. Nikt nie wo艂a, re偶. Kazimierz Kutz, 1960

5. Zezowate szcz臋艣cie, re偶. Andrzej Munk, 1960

6. Sanatorium pod klepsydr膮, re偶. Wojciech Jerzy Has, 1973

7. Barwy ochronne, re偶. Krzysztof Zanussi, 1976

8. Aria dla atlety, re偶. Filip Bajon, 1979

9. Gor膮czka, re偶. Agnieszka Holland, 1981

10. Przypadek, re偶. Krzysztof Kie艣lowski, 1981

鈥濸rzegl膮d Kr贸tka Historia Polskiego Kina zrodzi艂 si臋 z… mi艂o艣ci do kina i ogromnej potrzeby przywr贸cenia na srebrny ekran najwybitniejszych dzie艂 polskiej kinematografii, kt贸re w swoim czasie sprawi艂y, 偶e polskie kino sta艂o si臋 rozpoznawalne na arenie mi臋dzynarodowej.

W ci膮gu najbli偶szych dziesi臋ciu miesi臋cy zaprosimy widz贸w kin studyjnych w ca艂ej Polsce na dziesi臋膰 film贸w dziesi臋ciu Mistrz贸w, kt贸rych dzie艂a ukszta艂towa艂y obraz polskiego kina w latach 60. i 70. XX wieku. Film贸w, kt贸re kochamy, ale do tej pory w znakomitej wi臋kszo艣ci mogli艣my je obejrze膰 wy艂膮cznie w telewizji. A jakie wra偶enie mog膮 zrobi膰 na du偶ym ekranie? Czy si臋 zestarza艂y, a mo偶e przetrwa艂y pr贸b臋 czasu i zn贸w zachwyc膮 nas swym pi臋knem i uniwersalnym przekazem?

Nie uzurpujemy sobie prawa do przedstawiania ca艂o艣ciowej historii kina w tradycyjnym rozumieniu, ale mamy nadziej臋, 偶e nasz wyb贸r przypadnie widzom kin studyjnych do gustu i rozbudzi apetyt na kolejne seanse鈥. 鈥 Marlena Gabryszewska, prezeska Stowarzyszenia Kin Studyjnych

Ju偶 teraz, mo偶ecie zaplanowa膰 sobie CZWARTEK 23 LUTEGO, o godz. 18 – poka偶emy pierwszy film z listy – POPI脫艁 I DIAMENT聽– nagrodzony na festiwalu w Wenecji, mistrzowski obraz Andrzeja Wajdy!

Wi臋cej szczeg贸艂贸w wkr贸tce!

Organizator przegl膮du: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przegl膮du: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, 35mm, DI Factory
Przegl膮d wsp贸艂finansowany ze 艣rodk贸w Polski Instytut Sztuki Filmowej

  • Kliknij 偶eby w艂膮czy膰 wersj臋 kontrastow膮
  • A Kliknij 偶eby przywr贸ci膰 domy艣lny rozmiar czcionki
  • A Kliknij 偶eby zmniejszy膰 czcionk臋
  • A Kliknij 偶eby powi臋kszy膰 czcionk臋