WAŻNIEJSZA OD KRÓLÓW (17. MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY)
Imelda Marcos została Pierwszą Damą Filipin w 1965 roku i nadal żyje tak, jakby pełniła tę rolę.
Podczas dwóch dekad prezydentury jej męża Ferdynanda Marcosa była główną dyplomatką swojego kraju, wysyłaną za granicę, aby spotkać się z prominentnymi przedstawicielami mocarstw od przewodniczącego Mao Tse Tunga po prezydenta Ronalda Reagana. Ostatecznie Marcosowie stracili władzę w 1986 roku w atmosferze skandalu, oskarżeni o zdefraudowanie miliardów dolarów, jakie otrzymali w ramach pomocy od USA. Reżyserka Lauren Greenfield („Pokolenie pieniądza”, „Królowa Wersalu”) swoją opowieść o Imeldzie rozpoczyna w 2014 roku, kiedy ponad osiemdziesięcioletnia była Pierwsza Dama stara się przywrócić swojej rodzinie władzę w kraju. Jej syn Ferdynand „Bonbong” Marcos ubiega się o urząd wiceprezydenta. Film splata przeszłość i teraźniejszość. Imelda pozostaje niezachwiana, wierząc w swoją prawość. Wyzywająco pozuje do kamery w przepastnym pokoju wypełnionym dokumentami z procesów sądowych. Jej poglądy na świat kontrastują z jej przeciwnikami, którzy otwarcie potwierdzają korupcję i przemoc reżimu jej męża. W trakcie kręcenia filmu prezydentem zostaje Rodrigo Duterte, quasi-faszysta, powszechnie krytykowany za łamanie praw człowieka. Z pogardą toleruje Marcosów, wiedząc, co mogą dla niego zrobić. Wydaje się, że on i Imelda mają wiele wspólnego i to nie tylko w zakresie podobnych poglądów i zainteresowań. Współczesna historia Filipin jest jak mroczna bajka, nierozerwalnie związana z niepokojącą spuścizną pełnego tyranii, cynizmu i korupcji reżimu Marco-sów.


Centered on the indomitable character of Imelda Marcos, “The Kingmaker” examines, with intimate access, the Marcos family’s improbable return to power in the Philippines. Lauren Greenfield (“Generation Wealth”) explores the disturbing legacy of the Marcos regime and chronicles Imelda’s present-day push to help her son, Bongbong, win the vice-presidency. To this end, Imelda confidently rewrites her family’s history of corruption, replacing it with a nar-rative of a matriarch’s extravagant love for her country. In an age when fake news manipulates elections, Imelda’s comeback story serves as a dark fairy tale.
  • Kliknij żeby włączyć wersję kontrastową
  • A Kliknij żeby przywrócić domyślny rozmiar czcionki
  • A Kliknij żeby zmniejszyć czcionkę
  • A Kliknij żeby powiększyć czcionkę