Biały szum

Opowieść o początku końca amerykańskiej prawicy. Daniel Lombroso śledzi losy trojga aktywistów alt-rightowych od momentu wygrania wyborów prezydenckich przez Donalda Trumpa w 2016 roku, pokazując kolejne kryzysy zwiastujące przegraną kampanię z roku 2020. Bohaterami jego filmu są Richard Spencer – gwiazda amerykańskiej prawicy, obarczana odpowiedzialnością m.in. za tragedię w Charlottesville, Mike Cernovich – youtuber-meninista lubujący się w teoriach spiskowych oraz Lauren Southern – aktywistka antyimigrancka i antyfeministyczna. Reżyserowi udało się wniknąć w codzienne życie całej trójki. Milcząco pozwala wygłaszać faszystowskie poglądy wprost do kamery, cierpliwie czekając, aż ich niespójność sama się obnaży. Najciekawsze są w „Białym szumie” momenty, w których kamera przypatruje się osobistemu życiu aktywistów, pokazując ich nie tylko jako symbole skrajnej prawicy, ale pełnokrwistych ludzi. Obserwując Cernovicha, próbującego wytłumaczyć się z tego, dlaczego poślubił Irankę i pobiera alimenty od byłej żony czy Southern emocjonalnie reagującą na niechciane seksualne propozycje, które dostaje od swoich politycznych kolegów, reżyser tropi pęknięcia pomiędzy wyznawaną przez bohaterów ideologią a rzeczywistością, w której funkcjonują. Lombroso doszukuje się przyczyn kryzysu skrajnej prawicy w tym, że pod przykrywką sprawnej retoryki i dobrze przygotowanego performance’u, nie oferuje idei adekwatnych do doświadczeń nawet jej najwierniejszych wyznawców.

 

”White Noise” is the result of a 4-year commitment of “The Atlantic” to investigating and exposing the roots of white nationalism in the U.S. and abroad.

  • Kliknij żeby włączyć wersję kontrastową
  • A Kliknij żeby przywrócić domyślny rozmiar czcionki
  • A Kliknij żeby zmniejszyć czcionkę
  • A Kliknij żeby powiększyć czcionkę