20. MDAG | Konkurs Filmów Krótkometrażowych. Blok 3 (Shorts Competition. Block 3)
20. MDAG | Konkurs Filmów Krótkometrażowych. Blok 3 (Shorts Competition. Block 3)

Budząc się w ciszy

(waking up in silence)

Niemcy, Ukraina / Germany, Ukraine, 2022, 18 min

Reżyseria / Directed by: Daniel Asadi Faezi, Mila Zhluktenko

Kiedyś były to koszary Wehrmachtu, teraz to miejsce służy jako schronienie dla osób uciekających z Ukrainy przed wojną. Wśród uchodźców są dzieciaki, które stają się głównymi bohaterami filmu. Starają się nauczyć podstawowych słów w obcym języku i spędzają kolejne dni w zawieszeniu, podobnie jak otaczający ich dorośli. Kiedy będą mogli wrócić do ojczyzny? A może niedługo inny kraj będzie musiał stać się ich nowym domem? To szczególne miejsce, naznaczone mroczną przeszłością, teraz staje się wyrazem solidarności. Tutaj ludzie mogą obudzić się w ciszy, bez syren ostrzegających przed bombardowaniem. Ta cisza jest jednak wypełniona pustką po najbliższych i strachem przed niepewną przyszłością.

A former military barracks of the Wehrmacht now serves as a refugee camp for people from Ukraine. „Waking up in silence” accompanies the children on their journey, where their own history meets that of the barracks. A moment between past and future, war and silence, departure, and arrival, which depicts a portrait of German history and its present through the eyes of its young protagonists.

Niedźwiedź

(Bear)

Szwajcaria / Switzerland, 2022, 19 min

Reżyseria / Directed by: Morgane Frund

Wszystko zaczęło się niewinnie, od propozycji zmontowania filmu przyrodniczego o niedźwiedziach. Pewien pasjonat przez lata, podczas swoich podróży, gromadził materiały z ich obserwacji. Kiedy reżyserka filmu rozpoczęła pracę okazało się jednak, że oprócz niedźwiedzi na nagraniach pojawiają się młode dziewczyny zarejestrowane bez swojej zgody w przestrzeni miasta. Te szokujące materiały stały się początkiem poważnej rozmowy między autorką filmu i zleceniodawcą. Dlaczego nagrywał kobiety? Gdzie leży granica tego, co wolno mężczyźnie w patriarchalnym społeczeństwie? Z czasem ich rozmowa zaczyna dotyczyć także szerzej znaczenia w kulturze i sztuce męskiego (często przemocowego) spojrzenia.

An amateur filmmaker who has filmed bears for years, contacts a film school looking for someone to edit his images into a film. A student comes forward. But when she digitises his archive, she discovers that the recordings are not only of bears. A discussion ensues about the power of a gaze and its voyeuristic violence.

Płomienne głosy

(Ardent Other)

Francja / France, 2022, 16 min

Reżyseria / Directed by: Alice Bry

Ten pożar wzbudził we francuskim społeczeństwie ogromne emocje i był początkiem żarliwej dyskusji o tym, jakie znaczenie ma obecnie tradycja oraz religia. Płonący dach nabrał symbolicznego znaczenia, także wśród innych narodów, również w Polsce. Chociaż wszyscy możemy się domyślić, o którą sytuację chodzi, ani raz nie zostaje to doprecyzowane. W tej minimalistycznej, przypominającej sen, animacji dokumentalnej nic nie jest jednoznaczne, także zagrożenie. Emocje jednak sięgają zenitu, a głosy ludzi zgromadzonych na ulicy wchodzą ze sobą w niesamowicie głębokie interakcje.

A stunned crowd faces a fire. The threat has no name, a diffuse anguish spreads. Fear needs to be conjured, fire must be turned into a sign.

Jeszcze mnie nie znasz

(Getting To Know You)

Polska / Poland, 2023, 30 min

Reżyseria / Directed by: Joanna Krzyżewska

Para, zaskoczona wiadomością o ciąży, postanawia uwiecznić w formie filmu ten przedziwny czas w życiu. Przekazywany sobie telefon podgląda ich codzienność, staje się świadkiem i prowokatorem pytań oraz wątpliwości. Ona przeżywa skrajne emocje, do których czasem aż wstyd się przyznać. On konsekwentnie remontuje mieszkanie i czuje, że nie ma miejsca na słabość. W tym wszystkim trzymają się jednak za ręce. Codzienne sytuacje ukazują dynamikę relacji pary, która musi się poznać na nowo.

Surprised by the unexpected pregnancy, the couple decides to capture this peculiar time in their lives on film. The mobile phone they pass from one to another witnesses their everyday life and instigates questions and doubts. She experiences extreme emotions that should better be hidden than revealed. He consequently renovates the flat and feels that there is no room for his weakness. However, they try to hold hands. Everyday life exposes the dynamics of a couple who have to get to know each other once again.

Newsletter
Zapisz się na newsletter

* wymagane pola