Nowa „Bliza” już w sprzedaży

Dużo do czytania! Analizy, rozmowy, eseje, przekłady, poezja

Władza jest tematem przewodnim najnowszego, 31. numeru Kwartalnika Artystycznego „Bliza”, pierwszego w historii magazynu artystycznego wydawanego w Gdyni. Pismo można kupić między innymi w kasie Kina Studyjnego Gdyńskiego Centrum Filmowego.

„Bliza” ukazuje się od listopada 2009 roku. Nazwę zaczerpnięto z języka kaszubskiego, w którym „bliza” oznacza ona latarnię morską. Op racowanie graficzne nawiązuje do tradycji modernistycznych miasta. 

„Bliza” stara się łączyć wysoki, ogólno­polski poziom kulturalny z ukazywaniem ważnych lokalnych zdarzeń i osobowości. Jako magazyn artystyczny prezentuje zjawiska z różnych dziedzin sztuk: plastycznych, muzycznych, teatralnych, filmowych, literatury, architektury. Interesuje się także obyczajowością i semiotyką rzeczywistości.

Mecenasem Kwartalnika Artystycznego „Bliza” jest Miasto Gdynia.

Wydawca: Leszek Kopeć

Redakcja:
Paweł Huelle – redaktor naczelny

Adam Kamiński – sekretarz redakcji

Piotr Millati – redakcja eseju

Wojciech Boros – redakcja poezji

Projekty graficzne: Magdalena Danaj

Spis treści 31. numeru Magazynu Artystycznego „Bliza”

WŁADZA

Iza Klementowska, Nie taka książka

Małgorzata Czermińska, Muzeum II Wojny Światowej i jego wrogowie

Stasia Budzisz-Cysewska, Wańka-wstańka

Piotr Kurpiewski, Władcy Rusi na rosyjskim ekranie. Wizja historyczna czy polityczna

Monika Samsel-Chojnacka, Seks, kłamstwa i permanentna inwigilacja. Jak to się robi po szwedzku Mateusz Piskozub, Ludzie o głębszym poczuciu przyzwoitości. Czesi w Gorejącym krze wie Agnieszki Holland

Małgorzata Major, Władza małego ekranu

Julia Gierczak, Nadzorować i karać w rejonie Twin Peaks

Agata Włodarczyk, Kto ma prawo decydować o androidach?

Michał Trusewicz, Falliczne pistolety, nie-kobiety i nie-mężczyźni. Queerowanie filmów Patryka Vegi 

Marta Maliszewska, Dlaczego kobiety uwielbiają Greya? Dominacja mężczyzny a stereotypy

Marek Gajdziński, Terror narracji

Balbina Hoppe, Władza natury nad Sceną Letnią w Orłowie

Celina Łozowska, Sztuka w przestrzeni publicznej. Kulturalne narzędzie bitwy o władzę

Przemysław Gulda, Muzyk we władzy. Kto rządzi rynkiem muzycznym

Michał Szablewski, Intronizacja godności. Nie tylko korona Jean-Michela Basquiata

Magdalena Skrzypczak, Kompozycja władzy w fotografii Roberta Mapplethorpe’a

ROZMOWY I DYSKUSJE

Z naszego optymizmu niewiele zostało. Z prezydentem Aleksandrem Kwaśniewskim o różnych aspektach władzy rozmawia Aleksander Świeszewski

Władza historii czy władza nad historią. Z profesorem Georges’em Minkiem rozmawia Patrycja Bukalska

POEZJA

Krystyna Dąbrowska, Nasz język i inny wiersz

Rafał Gawin, Najmniejszy koncert świata i inne wiersze

Monika Maciasz, sądny dzień i inne wiersze

Julia Niedziejko, domki z betonu, ludziki z plasteliny i inne wiersze

PRZEKŁADY

Billy O’Callaghan, Karmiąc umarłych. Władza świętej pamięci. Z angielskiego przełożył Marek Gajdziński

Demosthenes Davvetas, Dźwięki wszechświata. Z greckiego przełożyli Alicja Kajtanowska i Przemysław Kossakowski

RECENZJE

Bartosz Dąbrowski, Kaligrafia i ironia. Body art Olgi Kubińskiej

Paweł Zbierski, Czas Józefa. O książkach ojca Józefa Puciłowskiego

ZAPISKI

Marek Gajdziński, Notka do Karmiąc umarłych Billy’ego O’Callaghana

Michał Cierzniak, Duch–Zmiany–Miejsca. Słowo o konkursie

Piotr Sobierski, Urodzaj musicalu. Znakomity sezon w polskich teatrach muzycznych

Paweł Zbierski, Dziennik kataloński (fragmenty)

Marek Wittbrot, Szkice (XXII)

Kazimierz Nowosielski, Na pograniczu światła i ciemności. O malarstwie Janusza Lewandowskiego

Adam Wiedemann, Ucho w Rosole (30) Gwałceni i wykluczeni

Wojciech Boros, Prozaicy i Prozaiczki – łączcie się! II Błyskawiczny Konkurs Prozatorski A4

Wojciech Boros, Siódmy Piórnik ponownie w Gdyni!

  • Kliknij żeby włączyć wersję kontrastową
  • A Kliknij żeby przywrócić domyślny rozmiar czcionki
  • A Kliknij żeby zmniejszyć czcionkę
  • A Kliknij żeby powiększyć czcionkę