CICAE (Międzynarodowa Konfederacja Kin Artystycznych) od kilku lat organizuje Europejski Dzień Kina Artystycznego (European Arthouse Cinema Day), którego celem jest popularyzacja produkcji europejskiej w kinach. Tegoroczna edycja odbędzie się w niedzielę, 14 listopada 2021 roku. Kino Studyjne GCF zaprasza na specjalnie dobrany program filmowy.
Bilety na filmy ze specjalnego repertuaru dostępne są w cenie 13 złotych.
W repertuarze:
Sala Warszawa
„Truflarze” – 18.40
„Bo we mnie jest seks” – 20.30
Sala Goplana
„Wszystko zostaje w rodzinie” – 18.15
„Aline. Głos miłości” – 20.20
Sala Morskie Oko
„Lingui” – 18.10
„Histora mojej żony” – 20.00
Więcej o filmach
TRUFLARZE
reż. Michael Dweck
Grecja, USA, Włochy 2020 / 84 minuty
Magiczny, czarujący, pełen ciepła i humoru film o ludziach, którzy znaleźli swój przepis na szczęście – od lat, w lasach włoskiego Piemontu, zbierają razem ze swoimi psami trufle i nie wyobrażają sobie, że mogliby robić cokolwiek innego. Wyprodukowany przez Lucę Guadagnino, reżysera „Tamtych dni, tamtych nocy” wyjątkowy dokument, który zachwycił widzów i krytyków na całym świecie.
Po obejrzeniu tego filmu będziecie chcieli rzucić wszystko i wyjechać do Włoch, aby w piemonckich górach zbierać trufle! Carlo, Enrico, Piero i Sergio mieszkają nieopodal Mediolanu, gdzie od lat razem ze swoimi ukochanymi psami szukają rzadkich i drogich trufli Alba. Ten niezwykły rarytas jest przedmiotem pożądania ludzi na całym świecie, którzy gotowi są zapłacić za niego niemal każdą cenę. Okazuje się jednak, że w niektórych miejscach nie wszystko jest na sprzedaż. Dla grupy uroczych włoskich staruszków trufle to nie żyła złota, a przepis na szczęście, które każdego dnia odnajdują na nowo na szlakach piemonckich lasów.
BO WE MNIE JEST SEKS
reż. Katarzyna Klimkiewicz
Polska 2021 / 104 minuty
Warszawa, lata 60. Przed ekranami czarno-białych odbiorników zasiadają miliony Polaków. I nagle ktoś przykuwa ich wzrok. To Kalina Jędrusik (Maria Dębska) – zjawiskowa aktorka i piosenkarka, która wnosi koloryt do bezbarwnej rzeczywistości. Kusi wdziękiem i seksapilem. Elektryzuje panów i oburza panie. Oto pierwsza seksbomba PRL-u, zwana polską Marilyn Monroe.
Kalina nie chce się wpisywać w ówczesny model kobiety. Żyje na własnych zasadach, co nie zawsze podoba się pruderyjnemu społeczeństwu i niektórym przedstawicielom władzy. Liczne skandale, życie w miłosnym trójkącie z mężem Stanisławem Dygatem (Leszek Lichota) i Luckiem (Krzysztof Zalewski), kontrowersyjne wypowiedzi i epatujące seksapilem stroje sprawiają, że Kalina zyskuje także miano naczelnej skandalistki PRL. A przecież największy skandal z jej udziałem dopiero się zacznie…
„Bo we mnie jest seks” to ważny fragment z życia Kaliny Jędrusik, o której śmiało można powiedzieć, że jest największą ikoną polskiej popkultury. To historia wzlotów i upadków jej zawrotnej kariery. Wydarzeniom z życia Jędrusik towarzyszy atmosfera szalonej zabawy środowiska ówczesnej śmietanki towarzyskiej.
Na ekranie zobaczymy także inne barwne postaci polskiej kultury: Kazimierza Kutza (Borys Szyc), Tadeusza Konwickiego (Paweł Tomaszewski) czy twórców Kabaretu Starszych Panów – Jeremiego Przyborę (Rafał Rutkowski) i Jerzego Wasowskiego (Dariusz Basiński).
WSZYSTKO ZOSTAJE W RODZINIE
reż. Daniele Luchetti
Włochy 2020 / 100 minut
Dlaczego spełniony mąż i ojciec dwójki dzieci postanawia nagle porzucić rodzinę i obojętnie patrzeć, jak jego przeszłość powoli rozpada się na kawałki? Co nim kieruje i czy tylko on jest odpowiedzialny za rodzinny kryzys?
Ekranizacja głośnej powieści cenionego włoskiego pisarza Domenico Starnone, która w Polsce została wydana pod tytułem „Sznurówki”. Autor książki jest także odpowiedzialny za scenariusz filmu. Za reżyserię odpowiada równie ceniony Włoch – Daniele Luchetti. W obsadzie znalazły się gwiazdy kina włoskiego: Alba Rohrwacher, Luigi LoCascio, Laura Morante, Silvio Orlando oraz Giovanna Mezzogiorno.
Neapol, początek lat osiemdziesiątych. Aldo i Vanda są małżeństwem z dwunastoletnim stażem. Rodzinną sielankę bohaterówgwałtownie przerywa niespodziewane wyznanie mężczyzny.
Prowadzący na co dzień popularną audycję radiową Aldo przyznaje się pewnego wieczoru do romansu. Gdy namiętna relacja z młodszą koleżanką z pracy zaczyna nabierać tempa, zszokowana Vanda na dobre traci grunt pod nogami. Kobieta nie tylko musi uporać się z własną traumą, ale też wytłumaczyć całą sytuację zdezorientowanym dzieciom. Nie widząc jakiejkolwiek inicjatywy ani żalu ze strony męża, decyduje się podjąć zdecydowane kroki…
Trzydzieści lat później Aldo i Vanda wciąż jednak są razem. Zgorzkniali, nieszczęśliwi, próbują odpowiedzieć sobie na pytanie, co trzyma ludzi przy sobie, kiedy miłość już dawno się skończyła.
ALINE. GŁOS MIŁOŚCI
reż. Valérie Lemercier
Francja, Kanada 2020 / 123 minuty
Quebec, lata 60. Sylvette i Anglomard witają na świecie swoje czternaste dziecko – Aline. W tej skromnej rodzinie, muzyka jest najważniejsza. Kiedy producent muzyczny Guy Claude odkrywa Aline i jej złoty głos, na myśl przychodzi mu tylko jeden pomysł – uczynić z niej najlepszą piosenkarkę na świecie. Dzięki wsparciu rodziny i doświadczeniu Guy’a Claude’a oraz rodzącej się między nimi miłości, Aline będzie podążać ku wyjątkowemu przeznaczeniu.
Film inspirowany życiem i karierą Céline Dion, który znalazł się w oficjalnej selekcji festiwalu w Cannes. W roli głównej dwukrotna laureatka Cezara Valérie Lemercier – zarazem reżyserka i autorka scenariusza.
W filmie można usłyszeć największe przeboje Céline Dion w znakomitym wykonaniu Victorii Sio.
LINGUI
reż. Mahamat-Saleh Haroun
Belgia, Francja, Niemcy 2021 / 87 minut
Kiedy praktykująca muzułmanka Amina dowiaduje się, że jej nastoletnia córka jest w ciąży i chce dokonać aborcji, staje w obliczu niemożliwego w kraju, w którym aborcja jest prawnie i moralnie potępiona.
HISTORIA MOJEJ ŻONY
reż. Ildikó Enyedi
Węgry, Francja, Włochy, Niemcy 2021 / 169 minut
Węgierska reżyserka Ildikó Enyedi, bohaterka nowohoryzontowej retrospektywy z 2018 roku, swój najnowszy film – potężną europejską koprodukcję i zarazem anglojęzyczny debiut – nazywa czułym pożegnaniem z patriarchatem. Zrealizowana z rozmachem ekranizacja powieści Milána Füsta jest więc kroniką upadku pewnego mężczyzny i świata wartości, który razem z nim powoli idzie na dno. Wilk morski, kapitan Jakob Störr, jest mistrzem podejmowania decyzji, planowania i bezbłędnego zarządzania okrętami. Podobnie jak do żeglugi podchodzi do małżeństwa z Lizzy, przekonany, że jest kapitanem także tego rejsu. Długa nieobecność w domu sprawia jednak, że Jakob nabiera podejrzeń co do wierności swojej żony. Nie mogąc pogodzić się z tym, że nie wszystko na tym świecie podlega jego kontroli, zaczyna niszczyć Lizzy, siebie i ich relację. Choć akcja tego zarazem efektownego i subtelnego dramatu obyczajowego rozgrywa się w latach 20. XX wieku, jego związki z naszymi czasami są więcej niż oczywiste. Decydując się nakręcić swoją opowieść z perspektywy Jakoba, Enyedi bierze pod lupę schemat toksycznej męskości, ale też nie kryje współczucia dla swojego upadającego herosa, ofiary złudzenia, że jego zadaniem jest kontrolować i panować.