Pierwszy zestaw cyklu Najlepsze polskie 30’ wypełnił sale kinowe po
brzegi, dając widzom w całej Polsce okazję do spotkania z największymi
talentami młodego polskiego kina. Czas na drugą odsłonę – już 20
kwietnia na ekrany trafi kolejny zestaw znakomitych krótkich polskich
produkcji nagradzanych na najważniejszych polskich i międzynarodowych
festiwalach!
Ja i mój tata, reż. Alek Pietrzak
Nazywam się Julita, reż. Filip Dzierżawski
Baraż, rez. Tomasz Gąssowski
Więzi, reż. Zofia Kowalewska
JA I MÓJ TATA
reżyseria: Alek Pietrzak
scenariusz: Alek Pietrzak, Mateusz Pastewka
zdjęcia: Mateusz Pastewka
muzyka: Łukasz Targosz
obsada: Łukasz Simlat, Krzysztof Kowalewski, Agnieszka Żulewska, Tomasz Sapryk
czas trwania: 30 min.
Dawid opiekuje się swoim ojcem Edwardem, który ma pogłębiającą się
chorobę Alzheimera. Syn chce poznać i zbliżyć się do swojego ojca,
którego z każdym dniem zostaje coraz mniej.
Film Alka Pietrzaka oczarował publiczność najważniejszych festiwali w
Polsce: m.in. festiwalu w Gdyni, Transatlantyku, Krakowskiego Festiwalu
Filmowego oraz Festiwalu Młodzi i Film. Nic dziwnego – tej ciepłej i
wzruszającej historii ze wspaniałymi rolami Łukasza Simlata i Krzysztofa
Kowalewskiego akompaniuje muzyka Łukasza Targosza, jednego z
najpopularniejszych polskich kompozytorów, nagrodzonego za ścieżkę
dźwiękową do serialu Wataha oraz Listów do M. Produkcję wsparło zaś
Aurum Film, stojące za Ostatnią rodziną Jana P. Matuszyńskiego.
NAZYWAM SIĘ JULITA
reżyseria: Filip Dzierżawski
scenariusz: Filip Dzierżawski, Piotr Borkowski
zdjęcia: Adam Palenta
obsada: Marta Ścisłowicz, Aleksandra Konieczna, Janusz Chabior, Przemysław Bluszcz
czas trwania: 28 min.
Osadzona w więzieniu, nękana poczuciem winy matka nie chce spotkać
się z córką. Kobiety nie widziały się od dziesięciu lat. Julita pod
pretekstem wchodzi do więzienia, żeby się z nią skonfrontować i
rozliczyć trudną przeszłość.
Za swój debiutancki dokument muzyczny Miłość Filip Dzierżawski odebrał
Złotego Lajkonika oraz Nagrodę Publiczności na Krakowskim Festiwalu
Filmowym, zachwycił również widzów festiwalu w Gdyni. Nazywam się
Julita, jego krótkometrażowa fabuła, to prawdziwy popis aktorski duetu
Marty Ścisłowicz i laureatki Złotych Lwów Aleksandry Koniecznej, którym
wtórują Janusz Chabior i Przemysław Bluszcz. Film zainspirowany jest
prawdziwą historią, a jego realizm podkreślają znakomite zdjęcia Adama
Palenty, wielokrotnie nagradzanego operatora znanego m.in. z filmów Kuby
Czekaja („Baby Bump”, „Królewicz Olch”) czy „Opery o Polsce” Adama
Stasika.
BARAŻ
reżyseria: Tomasz Gąssowski
scenariusz: Tomasz Gąssowski
zdjęcia: Rafał Leszczyński
muzyka: Tomasz Gąssowski
obsada: Jacek Borusiński, Oliwier Kozłowski, Martyna Żyźniewska-Budrewicz
czas trwania: 30 min.
Mieszkający pod Warszawą 38-letni Zyga próbuje wyjaśniać Witkowi na
czym polegają rządzące światem zasady. Sam nie zawsze się do nich
stosuje, co nie uchodzi uwadze bystrego synka.
„Baraż”, opowieść o złożonej i pełnej miłości relacji ojca i syna, to
debiutancki film Tomasza Gąssowskiego, który przyniósł mu nagrodę dla
najlepszego krótkiego filmu aktorskiego na 32. Warszawskim Festiwalu
Filmowym. Scenarzysta i reżyser „Barażu” jest znany szerszej
publiczności jako kompozytor wielokrotnie nagradzanej muzyki do filmów
Andrzeja Jakimowskiego: „Zmruż oczy”, „Sztuczki”, „Imagine” oraz
najnowszego „Pewnego razu w listopadzie”. Baraż zdobył już wiele nagród,
m.in. na prestiżowym Europejskim Festiwalu Krótkiego Filmu w Breście we
Francji, festiwalu Transatlantyk i na Dwóch Brzegach.
WIĘZI
reżyseria: Zofia Kowalewska
scenariusz: Zofia Kowalewska
zdjęcia: Weronika Bilska
bohaterowie: Barbara i Zdzisław Torhan
czas trwania: 18 min.
Barbara i Zdzisław są małżeństwem z 45-letnim stażem. Osiem
lat temu Zdzisław zostawił Barbarę i zamieszkał z kochanką. Niedawno
zdecydował się wrócić do żony. Barbara przyjęła go z powrotem. Powrót do
wspólnego życia w jednym mieszkaniu okazuje się jednak dla małżeństwa
trudny. Zdzisław proponuje zorganizowanie jubileuszu ich związku.
Zofia Kowalewska, dziś studentka Łódzkiej Szkoły Filmowej, będąc w
klasie maturalnej nakręciła film o swoich dziadkach. A następnie…
trafiła z nim do ramówki festiwalu w Sundance, została nagrodzona na
prestiżowej IDFIE, a przede wszystkim – znalazła się na oscarowej
shortliście. W „Więziach” młoda reżyserka przygląda się swoim bohaterom z
czułością i uwagą, które zostały dostrzeżone i docenione na całym
świecie. W Polsce „Więzi” zotrzymały nagrody m.in. na Krakowskim
Festiwalu Filmowym oraz na T-Mobile Nowe Horyzonty.