Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
KOMEDIA ROMANTYCZNA (17. MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY)
Czy komedie romantyczne są naprawdę tak optymistyczne i pogodne, jak nam się wydaje? Reżyserka filmu – pisarka i muzyczka Elizabeth Sankey – postanowiła zbadać, na czym polega fenomen ich popularności. Sama wychowała się na komediach romantycznych, ale decyduje się poddać je krytycznej analizie. Film składa się z klipów i fragmentów kultowych i uwielbianych na całym świecie komedii romantycznych, takich jak: „Mój chłopak się żeni”, „Uciekająca pan-na młoda”, czy „Kiedy Harry poznał Sally”. Reżyserka przytacza też wypowiedzi krytyków, aktorów, filmowców oraz innych fanów „rom-comów”, obudowane piosenkami zespołu Sum-mer Camp, w którym występuje razem z mężem, kompozytorem Jeremym Warmsleyem. W ten sposób dokonuje wnikliwej analizy gatunku, którego charakter i rola okazują się niezwykle konserwatywne. Dlaczego historie w tych filmach są tak mizoginiczne i sentymentalne, role seksualne tradycyj-ne, a kariery kobiet przedstawione negatywnie? Gdzie są bohaterowie, którzy nie pochodzą z klasy średniej i nie są biali? Dlaczego homoseksualne postaci są tak stereotypowe, a lesbijek i osób transpłciowych w zasadzie w ogóle nie ma? I wreszcie – dlaczego komedie romantyczne odnoszą tak wielki sukces i cieszą się popularnością na całym świecie? Sankey stawia też pyta-nie o ich przyszłość i szansę na wyjście z potrzasku i kulturowego impasu, w którym – jak się okazuje – tkwią od dawna.
A documentary that goes beneath the surface of our favourite rom-com films, seeking to better understand the way we view love, relationships and romance. From “It Happened One Night” to “Runaway Bride”, from clumsy meet cutes to rain-soaked declarations of love, these films reflect our experiences but are often just as problematic as they are comforting. They’re hugely successful and deeply loved by many, but – being frequently dismissed as guilty pleasures – they have often avoided critical analysis. Helped by a diverse chorus of critics, actors, filmmakers and other rom-com fans, and with original songs by her own band Summer Camp, director Elizabeth Sankey embarks on a journey of investigation and self-discovery.