Wydarzenia
SZTUKA W CENTRUM. Od Rafaela do Pissarro
SZTUKA W CENTRUM. Od Rafaela do Pissarro

Rafael, van Gogh, Delocroix, Gauguin, Pissarro, czyli… wielkie malarstwo na dużym ekranie. Kino Studyjne GCF zaprasza na kolejny sezon z filmowym cyklem dokumentalnym SZTUKA W CENTRUM. Tej wiosny, odwiedzając kino, można przenieść się do słynnych muzeów świata.

Cykl dokumentalny SZTUKA W CENTRUM adresowany jest nie tylko do miłośników sztuki, ale i pasjonatów historii oraz tropicieli sensacyjnych odkryć. Seanse odbywają się w wybrane niedziele, co dwa tygodnie.

 

HARMONOGRAM POKAZÓW FILMÓW DOKUMENTALNYCH z cyklu „WYSTAWA W KINIE”

24 kwietnia. „Słoneczniki”. Tajemnica van Gogha

8 maja. Rafael odkryty na nowo

12 czerwca. Duński kolekcjoner. Od Delocroix do Gauguina

26 czerwca. Pissarro. Ojciec impresjonizmu

 

Poznaj też filmy, jakie prezentujemy w ramach cyklu SZTUKA W CENTRUM „ART BEATS” TUTAJ

 

 WIĘCEJ O FILMACH z cyklu „EXHIBITION ON SCREEN”

 

24 kwietnia 2022

„SŁONECZNIKI”. TAJEMNICA VAN GOGHA

reżyseria: David Bickerstaff

85 minut, zobacz zwiastun

 

Słynne „Słoneczniki” Vincenta van Gogha to dzieło należące do tych, które rozpoznaje każdy. Nie tylko są ikoną samą w sobie, ale przeszły też do popkultury. Pojawiły się choćby w ikonicznym z kolei serialu komediowym „’Allo ’Allo!”. Pamiętać tu także należy, że „Słoneczniki” to nie jeden obraz, ale seria. Van Gogh namalował te kwiaty 11 razy.

Co zawsze dziwi oglądających „Słoneczniki” na żywo, to krzykliwość niektórych ich barw, której nie są w stanie oddać reprodukcje. Twórcy filmy jednak spróbują przekazać tę kolorystykę. Ponadto opowiedzą historię każdego z obrazów. W filmie zostaną przedstawione „Słoneczniki” przechowywane w muzeach i galeriach Londynu, Filadelfii, Tokio, Monachium i Amsterdamu. Każda wersja „Słoneczników” ma swoją unikalną historię, także konserwatorską. Wybitni naukowcy opowiedzą o problemach związanych z ich restauracją.

 

8 maja 2022

RAFAEL ODKRYTY NA NOWO

reżyseria: Phil Grabsky

93 minuty, zobacz zwiastun

 

Ponad 200 obrazów i rysunków, w tym ponad 100 niepokazywanych w kinach, będzie tematem nowego filmu Phila Grabsky’ego, który powstał z okazji 500. rocznicy śmierci Rafaela Santi (zm. 6 kwietnia 1520), włoskiego malarza i architekta, najmłodszy z trójki słynnych artystów włoskiego renesansu – obok Michała Anioła i Leonarda da Vinci.

Film ukaże dzieła przechowywane m.in. w Luwrze, Uffizi, National Gallery of Art czy Muzeum Prado – ale teraz zgromadzone na jednej wystawie poświęconej artyście. Taka wystawa nigdy dotąd nie miała miejsca, dlatego twórcy cyklu „Wystawa w Kinie” zdecydowali się ją uwiecznić. Dla widzów będzie to niewątpliwa okazja do poznania kreatywności i umiejętności Rafaela, który często nie jest jeszcze dobrze zrozumiany.

 

12 czerwca 2022

DUŃSKI KOLEKCJONER. OD DELACROIX DO GAUGUINA

reżyseria: David Bickerstaff

90 minut, zobacz zwiastun

Dzieła Moneta, Renoira czy Degasa na początku nie wzbudzały zainteresowania ani widzów, ani kolekcjonerów, jednakże znalazł się jeden biznesmen, który przewidział późniejszą sławę tych płócien. Duńczyk Wilhelm Hansen rozpoczął kolekcjonowanie odrzucanych przez mainstream obrazów pod koniec XIX wieku. Z upływem czasu stworzył gigantyczną kolekcję, która jest tematem tego filmu. Zawiera realistyczne obrazy Corota, Delacroix i Courbeta, pejzaże Moneta, Pissarra, Cézanne’e i Sisleya, a także portrety Degasa, Maneta, Morisota i Gonzalèsa. Wilhelm Hansen ufundował Ordrupgaard, słynne dziś kopenhaskie muzeum sztuki. Tam też zajrzy kamera i pokaże widzom jak najwięcej z kolekcji Hansena.

 

26 czerwca 2022

PISSARRO. OJCIEC IMPRESJONIZMU

reżyseria: David Bickerstaff

90 minut

 

Paul Cézanne nazwał Camille’a Pissarra pierwszym impresjonistą. Faktycznie, Pissarro nazywany jest przez wielu ojcem tego nurtu w sztuce. W 1874 roku uczestniczył w pierwszej wystawie impresjonistów u Nadara. Namalował „Czerwone dachy”, „Zbierające jabłka” czy „Bulwar Montmartre nocą”. Nie stronił od rysowania i grafiki. Film Davida Bickerstaffa dokumentuje wystawę retrospektywną dzieł tego francuskiego twórcy, którą przygotowało oksfordzkie Ashmolean Museum, pierwszą od ponad 40 lat. Oksfordzka placówka trzyma pieczę nad wieloma pracami Pissarra, a także jego korespondencją, o której będzie mowa w filmie.

 

 

Newsletter
Zapisz się na newsletter

* wymagane pola