Operowa jesień w Gdyńskim Centrum Filmowym
Przenieś się do Nowego Jorku, nie wyjeżdżając z Gdyni. Tej jesieni Gdyńskie Centrum Filmowe zaprasza melomanów na kinowe prezentacje trzech niezwykłych spektakli operowych zarejestrowanych na jednej z najsłynniejszych scen świata, nowojorskiej Metropolitan Opera.
W programie: monumentalny „Holender Tułacz” Ryszarda Wagnera oraz „Tosca” i „Madame Butterfly” Giacomo Pucciniego. Bilety już w sprzedaży. Z okazji Mikołajek dla dzieci zaplanowano pokaz baletowego „Dziadka do orzechów”.
Program pokazów
Środa, 14 października 2020, godz. 18.55
Holender Tułacz, Ryszard Wagner
Środa, 25 listopada 2020, godz. 18.55
Tosca, Giacomo Puccini
Środa, 23 grudnia 2020, godz. 18.55
Madame Butterfly, Giacomo Puccini
Niedziela, 6 grudnia 2020, godz. 16.00
Dziadek do orzechów
Holender Tułacz
Der fliegende Holländer
reż. Francois Girard
czas trwania: 162 minuty
dyrygent: Valery Gergiev
w rolach głównych: Anja Kampe jako Senta, Mihoko Fujimura jako piastunka Mary, Sergey Skorokhodov jako myśliwy Erik, David Portillo jako Sternik, Sir Bryn Terfel jako Holender, Franz-Josef Selig jako żeglarz Daland
Legenda Holendra tułacza (lub Latającego Holendra) – nieśmiertelnego, przeklętego żeglarza, który nie może ani powrócić na ląd, ani umrzeć – działała i działa na wyobraźnię artystów od dawna. Przekleństwo może zdjąć tylko wierna miłość kobiety.
Wagner przeczytał nowelę pod tym tytułem w Rydze, skąd musiał uciekać przez wierzycielami jako pasażer na gapę na statku Tetyda. Być może sztormy, jakie naznaczyły tę podróż, odcisnęły też piętno na tej czwartej z kolei operze Wagnera.
Nową inscenizację na scenie Met przygotował François Girard, orkiestrę poprowadził Valery Gergiev, a w tytułowej roli wystąpił znakomity walijski bas-baryton Sir Bryn Terfel. Sentą jest specjalistka od Wagnera – Anja Kampe, a zakochanym w niej bez wzajemności myśliwym Erikiem – Sergei Skorokhodov.
Tosca
reż. David McVicar
czas trwania: 177 minut
obsada: Anna Netrebko, Brian Jagde, Michael Volle, Patrick Carfizzi
Libreciści Pucciniego i sam kompozytor precyzyjnie osadzili wydarzenia dziejące się w dziele w konkretnych miejscach w Rzymie i w konkretnych dniach roku 1800. Może dlatego Tosca opiera się inscenizatorom, którzy chcą uwspółcześniać dzieła, przenosząc ich akcję w inny czas i miejsce. Takich zapędów nie ma Sir David McVicar, który przygotował inscenizację dla Met, a spektakl zachwycił widzów transmisji w sezonie 2017-18.
Przedstawienie powróciło na ekrany kin na całym świecie w nowej obsadzie, więc można dokonywać tak ukochanych przez melomanów porównań. W rolach śpiewaczki Florii Toski i zakochanego w niej malarza Cavaradossiego wystąpili Anna Netrebko i Brian Jagde. Scarpią, prefektem tajnej policji, jest Michael Volle, którego podziwialiśmy jako Hansa Sachsa w transmisji „ Śpiewaków norymberskich” Wagnera. Zadyrygował Bertrand De Billy.
Madame Butterfly
reż. Anthony Minghella
czas: 164 minuty
obsada: Hui He, Elizabeth DeShong, Bruce Sledge, Paulo Szot
Słynny operowy wyciskacz łez w nawiązującej do japońskiej tradycji teatralnej inscenizacji Anthony’ego Minghelli powraca do cyklu „The Met: Live in HD” po raz trzeci. Opowieść o młodziutkiej gejszy Cio-Cio-San, która naiwnie wierzy, że amerykański marynarz zawarł z nią małżeństwo z miłości i uczyni z niej prawdziwą amerykańską żonę, zmoczyła już miliony chusteczek na całym świecie.
Pracując nad partyturą, Puccini przestudiował kulturę i muzykę Japonii i wplótł do kompozycji m.in. dziecięce piosenki i muzykę towarzyszącą świętu kwitnących wiśni. W postać tytułową wcieliła się chińska sopranistka Hui He, Pinkertonem jest Włoch Andrea Carè, a w roli amerykańskiego konsula Sharplessa wystąpił Paulo Szot, Brazylijczyk polskiego pochodzenia.