Arcydzieło francuskiej Nowej Fali.
Gdyńskie Centrum Filmowe zaprasza kolejny seans w cyklu edukacyjnym „Mistrzowie Kina Europejskiego”. Każde spotkanie to pokaz wybranego dzieła filmowego na kinowym ekranie, uzupełniony przez komentarz filmoznawcy i dyskusję. W środę, 18 kwietnia 2018 roku, o godzinie 10.00 zaprezentowany zostanie arcydzieło francuskiej Nowej Fali, film „Do utraty tchu” z 1960 roku w reżyserii Jeana-Luca Godarda.
Projekt „Mistrzowie Kina Europejskiego” adresowany jest przede wszystkim do uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej oraz liceów, a także, w miarę dostępności miejsc, do szerszej publiczności. To wyjątkowa okazja, by w Kinie Studyjnym GCF zobaczyć dzieła, które wywarły istotny wpływ na europejską i światową kinematografię. Prezentowane są wybrane produkcje Polskiej Szkoły Filmowej, Kina Moralnego Niepokoju, francuskiej oraz czechosłowackiej Nowej Fali.
Towarzyszące projekcjom prelekcje prowadzi dr Piotr Kurpiewski, wykładowca Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej na Uniwersytecie Gdańskim.
INFORMACJE I REZERWACJE
tel. 58 712 46 12 / 58 712 46 14
e-mail: edukacja@gcf.org.pl
Cena biletu: 11 zł
Opiekunowie grup: wstęp bezpłatny
BILETY DO NABYCIA W DNIU PROJEKCJI OD GODZINY 9:00 w biurze Gdyńskiego Centrum Filmowego na I piętrze.
„Do utraty tchu”
Laureat Srebrnego Niedźwiedzia za reżyserię na Berlinale, wyróżniony przez Włoskie i Francuskie Stowarzyszenie Prasy.
Michel Poiccard (Jean-Paul Belmondo) to przystojny i zbuntowany młody mężczyzna. W Marsylii kradnie samochód, w schowku którego znajduje broń. To przy jej pomocy zabija policjanta. Udaje się do Paryża. Chłopak zdaje sobie sprawę, że zostało mu mało czasu. Za kilka godzin będzie najbardziej poszukiwanym człowiekiem w kraju. Nie przejmuje się tym jednak. Wciąż najbardziej skupia się na miłości do amerykańskich filmów i na romansie z Amerykanką Patricią, studentką Sorbony (Jean Seberg). Razem planują uciec do Włoch. Wcześniej Michel chce odebrać pieniądze od swojego dłużnika. Sytuacja komplikuje się, kiedy okazuje się, że dłużnik zniknął, a dziewczyna zachodzi w ciążę. Pozbawiony możliwości ucieczki Michel, czuje się coraz bardziej osaczony.
„Do utraty tchu” to jeden z najważniejszych filmów francuskiej Nowej Fali. Reżyser zastosował w nim innowacyjne środki – naturalne plenery, improwizację aktorów, kamerę „z ręki”, dzięki czemu osiągnął wrażenie podglądania rzeczywistości. Jego dzieło zainspirowało dziesiątki filmowców i kompletnie zmieniło sposób myślenia o filmie. Prosta historia wzorowana na amerykańskim kinie noir została opowiedziana w zupełnie nowatorski sposób. Nawet po pięćdziesięciu latach wciąż zachwyca świeżością i oryginalnością. Ten klasyk się nie starzeje.
Tytuł oryginalny: À bout de souffle
Scenariusz i reżyseria: Jean-Luc Godard
Historia: François Truffaut
Muzyka: Martial Solal
Zdjęcia: Raoul Coutard
Montaż : Cécile Decugis
Dźwięk: Jacques Maumont
Producent : Georges de Beauregard
Obsada:
Jean Seberg Patricia Franchini
Jean-Paul Belmondo Michel Poiccard / Laszlo Kovacs
Daniel Boulanger Inspektor policji Vital
Henri-Jacques Huet Antonio Berutti
Roger Hanin Carl Zubart
Claude Mansard Claudius Mansard
Liliane Dreyfus Liliane / Minouche
Michel Fabre Inspektor policji
Jean-Pierre Melville Pisarz Parvulesco
Jean-Luc Godard Kapuś
i inni
Po „Do utraty tchu” kino już nigdy nie było takie samo. Elżbieta Ciapara, Wprost
Godard, zachowując subtelność oraz powściągliwość obrazu, potrafi powiedzieć wszystko. Dorota Skierkowska, Stacja Kultura
Zarówno w treści, jak i w formie objawia się osobowość artysty. Magdalena Chołyst, Wirtualna Polska
Nonkonformistyczna, rewolucyjna opowieść. Ewa Wziętek, Twoje Filmy
Nawet po 50 latach ten film jest świeży i ekscytujący. Jonathan F. Richards, Film.com
Symbol i głos nowej fali wprowadzający kino francuskie w specyfikę nowoczesności. Katarzyna Ośko, Oblicza Kultury
Jean-Luc Godard
Urodził się 3 grudnia 1930 roku w Paryżu. Jeden z najważniejszych reżyserów w historii kina. Zaczynał jako krytyk filmowy. Później sam chwycił za kamerę. Jego filmy idą pod prąd klasycznej filmowej narracji. Zrewolucjonizował myślenie o kinie dzięki zastosowanym w swoich obrazach środkom wyrazu. Spopularyzował w kinie kręcenie kamerą „z ręki”, improwizację aktorów, naturalnie oświetlone plenery, długie dialogi, wypowiedzi kierowane wprost do kamery. W jego filmach odbijają się jego poglądy polityczne i filozoficzne. Uchodzi za jednego z najbardziej radykalnych twórców francuskiej Nowej Fali.
Jego filmy naznaczone są egzystencjalizmem, ulubioną obok marksistowskiej filozofią. Jest jednym z najbardziej wpływowych twórców kina. Do inspiracji jego obrazami przyznawali się Quentin Tarantino, Martin Scorsese, Bernardo Bertolucci, Arthur Penn, Richard Linklater, Gregg Araki, John Woo, Mike Figgis, Robert Altman, Steven Soderbergh, Richard Lester, Jim Jarmusch, Rainer Werner Fassbinder, Brian De Palma, Wim Wenders, Oliver Stone, Ken Loach i inni wybitni twórcy. Był sześciokrotnie nominowany do Złotej Palmy na festiwalu w Cannes. Jest laureatem Złotego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie za film „Alphaville” (1965) i Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji za film „Imię: Carmen” (1983).
Filmografia
2014 Ponts de Sarajevo
2013 Pożegnanie z językiem / Adieu au langage
2013 3x3D „The Three Disasters” (reżyser segmentu)
2010 Film Socjalizm / Film socialisme
2010 W hołdzie Erykowi Rohmerowi / Tribute to Éric Rohmer
2008 Katastrofa / Une Catastrophe
2006 Prawdziwy fałszywy paszport / Vrai faux passeport
2006 Four Short Films (wideo)
2006 Służąca do wszystkiego / Une Bonne à tout faire
2004 Nasza muzyka / Notre musique
2004 Wybrane momenty z historii kina / Moments choisis des histoire(s) du cinéma
2004 Modlitwy za refuseników / Prières pour refusniks
2002 10 minut później: Wiolonczela / Ten Minutes Older: The Cello „Dans le noir du temps” (reżyser segmentu)
2001 Pochwała miłości / Éloge de l’amour
2000 Stare miejsce / The Old Place
2000 Początek XXI wieku / Origine du XXIe siècle, De l’
1996 Mozart na zawsze / For Ever Mozart
1996 Co złego dzieje się ze światem / Le Monde comme il ne va pas
1995 2 razy 50 lat kina francuskiego / Deux fois cinquante ans de cinéma français
1994 JLG/JLG – Autoportret grudniowy / JLG/JLG – autoportrait de décembre
1993 Na moje nieszczęście / Hélas pour moi
1993 Dzieci bawią się w Rosję / Les Enfants jouent a la Russie
1991 Niemcy, rok 90 – punkt zerowy / Allemagne 90 neuf zéro
1989 Le Rapport Darty
1988 Puissance de la parole
1988 Wszyscy się przechadzaliśmy / On s’est tous défilé
1987 Uważaj z prawej / Soigne ta droite
1987 Król Lear
1986 Lekkie i ciężkie. Lekkie rozmowy o ciężkich tematach pomiędzy dwojgiem przyjaciół / Soft and Hard
1986 Wielkość i upadek drobnego przemysłu filmowego / Grandeur et décadence (TV)
1986 Spotkanie z Woodym Allenem / Meetin’ WA
1985 Detektyw / Détective
1985 Zdrowaś Mario / 'Je vous salue, Marie’
1983 Imię: Carmen / Prénom Carmen
1982 Pasja / Passion
1982 List do Freddy’ego Buache / Lettre à Freddy Buache
1982 Zmienić obraz / Changer d’image – Lettre à la bien-aimée (TV)
1980 Ratuj kto może (życie) / Sauve qui peut (la vie)
1978 Jak leci? / Comment ça va?
1977 Quand la gauche sera au pouvoir
1976 Tu i wszędzie / Ici et ailleurs
1975 Numer dwa / Numéro deux
1972 List do Jane / Letter to Jane: An Investigation About a Still
1972 Wszystko w porządku / Tout va bien
1971 1 P.M.
1971 Walki we Włoszech / Lotte in Italia
1970 Włodzimierz i Róża / Vladimir et Rosa
1970 Pravda
1970 Wiatr ze Wschodu / Le Vent d’est
1969 Radosna wiedza / Le gai savoir
1969 British Sounds
1968 Sympathy for the Devil
1968 Kino-ulotki / Cinétracts
1968 Film jak inne / Un Film comme les autres
1968 Le Rouge: Film-Tract: n° 196
1967 Chinka / La chinoise
1967 Weekend / Week-end
1967 2 lub 3 rzeczy, które o niej wiem… / 2 ou 3 choses que je sais d’elle
1966 Made in U.S.A.
1966 Męski – żeński: 15 scen z życia / Masculin, féminin: 15 faits précis
1965 Alphaville / Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution
1965 Szalony Piotruś / Pierrot le Fou
1964 Kobieta zamężna / Une femme mariée
1964 Amatorski gang / Bande á part
1964 Reportage sur Orly
1963 Pogarda / Le Mépris
1963 Karabinierzy / Les carabiniers
1963 Żołnierzyk / Le petit soldat
1962 Żyć własnym życiem / Vivre sa vie: Film en douze tableaux
1961 Kobieta jest kobietą / Une femme est une femme
1960 Do utraty tchu / À bout de souffle