Film plus debata.
W ramach 15. edycji Millennium Docs Against Gravity Film Festival Gdynia zapraszamy na rozmowę „Czy metoda Montessori jest odpowiedzią na problemy polskiej szkoły?” po filmie „Pozwólmy dzieciom nauczać”, reż.Alexandre Mourot – w poniedziałek, 21 maja 2018 roku, o godzinie 17.00.
Rozmowa „Czy metoda Montessori jest odpowiedzią na problemy polskiej szkoły?” po filmie „Pozwólmy dzieciom nauczać”.
Szkoły Montessori to alternatywa wobec szkolnictwa państwowego. Mają ponad 100-letnią tradycję i współtworzą ruch Nowego Wychowania. W Polsce, w tym również w Trójmieście, jako importowana propozycja edukacyjna pojawiły się po 1989 roku wraz z innymi szkołami społecznymi, wpisując się w nurt edukacji uspołecznionej, humanistycznej. Dziecko stoi tu w centrum, i to jego potrzeby mają determinować program nauczania. Nauczyciele przechodzą specjalny trening, a rodzice współtworzą szkolną społeczność. Tyle idea, a jak to wygląda w praktyce? Jaki obraz dziecka i człowieka niesie szkoła Montessori? Jakie konsekwencje dla rozwoju ucznia i jego dalszych szans edukacyjnych ma edukacja montessoriańska? Więcej – jeśli nowe wychowanie to nowy typ socjalizacji, jakiego obywatela i w jakim społeczeństwie przygotowuje?
W rozmowie udział wezmą:
Barbara Jaks-Pietrucha – założycielka i dyrektor Przedszkola Montessori „Nasz wspólny świat” w Sopocie.
Wioletta Ulatowska – dyrektor placówki Montessori. Od ponad 16 lat tworzy Przedszkole „Skrawek Nieba”, od 3 lat Szkołę Podstawową Montessori w Kowalach.
O filmie:
Pozwólmy dzieciom nauczać
Reżyseria Alexandre Mourot
„Edukacja nie jest czymś, co robi nauczyciel, jest to naturalny proces rozwijający się spontanicznie w istocie ludzkiej. Nie jest nabywany przez słuchanie słów, ale dzięki doświadczeniom nabywanym przez dziecko w otoczeniu” – twierdziła wybitna włoska lekarka i pedagożka, twórczyni własnej metody edukacyjnej Maria Montessori. Jej zdaniem nikt nie może rosnąć za dziecko, które jest własnym budowniczym i nikt nie ma prawa odebrać dziecku tej funkcji. Dzięki Montessori powstała sieć przedszkoli i szkół, opartych na idei nieskrępowanego rozwoju dziecka, w którym wychowawca pełni rolę nie przewodnika, lecz dyskretnego opiekuna.
Reżyser filmu, ojciec kilkuletniej dziewczynki, postanowił przez rok obserwować z kamerą, jak wygląda jedna z najstarszych tego typu francuskich placówek. Poznajemy otoczenie, w którym przebywają dzieci, jak również oparty na zabawie i doświadczaniu świata sposób ich edukacji. Dzieci poruszają się tu swobodnie, pracują samodzielnie lub w małych grupach, a placówka zapewnia im środowisko, które spełnia ich potrzeby rozwojowe, i w którym mogą budować i rozwijać solidne podstawy do tworzenia własnej autonomii i poczucia wartości. Obserwujemy codzienne rytuały placówki, spotkania z dziećmi, ich swobodne działanie, odkrywając jak z czasem, dzięki zaufaniu i zrozumieniu ich potrzeb, zyskują niezależność, pobudzają koncentrację, pewność siebie, samodyscyplinę, społeczną otwartość i entuzjazm do nauki.
Poznajemy również wyzwania, jakie tego typu edukacja stawia nauczycielom. W filmie wykorzystano niepublikowane dotąd archiwa prezentujące idee edukacji Montessori i jej wartości, jak również sposób działania tego typu pedagogiki. Mamy także szansę poznać niedawne badania naukowe z zakresu neurobiologii i psychologii potwierdzające sens tego typu działań.
Film również pokazywany:
Środa, 23 maja, godz. 16.45, sala Morskie Oko
INFORMACJE PRAKTYCZNE:
- Pełny program festiwalu na stronie www.docsag.pl – zakładka „Gdynia”.
- Bilety do kupienia w kasach i na stronie Gdyńskiego Centrum Filmowego od 27 kwietnia 2018 roku.