Wydarzenia
Lato na Patio. WIECZORY FILMOWE z Mayfly
Lato na Patio. WIECZORY FILMOWE z Mayfly

W ramach projektu LATO NA PATIO Gdyńskie Centrum Filmowe zaprasza na cykl pokazów plenerowych we współpracy z firmą Mayfly. Specjalnością tego dystrybutora jest kino dokumentalne, sportowe oraz artystyczne. W wybrane czwartki, od czerwca do połowy sierpnia 2021 roku, zapraszamy na spotkania z dobrym kinem. To świetna okazja, by obejrzeć film, który być może kiedyś przegapiliśmy w repertuarze, i spędzić miło czas w plenerze. Wstęp wolny.

 

Drugim cyklem filmowym w ramach „Lata na Patio” są sobotnie „Wieczory filmowe z Aurorą”. Szczegóły TUTAJ

Wszystkie seanse wieczorne w Kinie Plenerowym w ramach „Lata na Patio” rozpoczynają się o godzinie 18.00.

 

HARMONOGRAM CZWARTKOWYCH POKAZÓW FILMOWYCH
NA PATIO

 

czwartek, 10 czerwca, „Over the limit” (2017)

czwartek, 17 czerwca, „Ostatnia góra” (2019)

czwartek, 24 czerwca, „Łowcy miodu” (2016)
POKAZ ODWOŁANY Z POWODU DESZCZU. Nowy termin: niedziela, 27 czerwca

czwartek, 8 lipca, „Debiut” (2020)

czwartek, 15 lipca, „Ciao Italia!” (2016)

czwartek, 22 lipca, „Carrie Pilby” (2017)

czwartek, 29 lipca, „Mama Tina” (2014)

czwartek, 5 sierpnia, „Cena wszystkiego” (2018)

czwartek, 12 sierpnia, „Oddech” (2017)

czwartek, 19 sierpnia, „Janis” (2015)

 

OPISY FILMÓW

 

Over the limit

Rosjanka Margarita Mamun trenuje gimnastykę artystyczną. Film przedstawia decydujący rok w jej życiu: Margarita stoi przed unikalną szansą występu na Igrzyskach Olimpijskich w Rio de Janeiro i zdobycia złotego medalu olimpijskiego. Dziewczyna jest wykończona wielogodzinnymi treningami, udziałem w różnych zawodach i rozłąką z bliskimi.

W przygotowaniach do Igrzysk pomagają jej dwie trenerki, reprezentujące różne podejścia do sportowego sukcesu i wchodzące z bohaterką w odmienne relacje. Film w emocjonalny sposób opowiada o psychicznych kosztach, jakie niesie ze sobą uprawianie wyczynowego sportu. Pokazuje, jak dążenie do mistrzostwa łączy się z brutalnym hartowaniem charakteru zawodniczki.

Swym pełnometrażowym debiutem dokumentalnym Marta Prus zrobiła dla gimnastyki artystycznej to, co Damien Chazelle dla gry na perkusji  w filmie „Whiplash”. Neil Young The Hollywood Reporter

Nazwanie tego filmu „Czarnym łabędziem” dokumentu oddaje jedynie odrobinę intensywności z jaką został stworzony hipnotyzujący portret gimnastyczki Margarity Mamun. Guy Lodge Variety

Na początku seansu wydaje się, że mamy do czynienia ze spokojnym sportowym dokumentem. Kilka minut później orientujemy się, że oglądamy horror, który dzieje się w prawdziwym życiu. Jeannette Catsoulis The New York Times

Wstrząsający. Ben Croll Screen Daily

Film o pasji, sztuce i o tym, co napędza nas wbrew logice i poczuciu komfortu. Spojrzenie w głąb pasji bohaterki. Chelsea Phillips-Carr Point of View Magazine

Dokumentalny debiut Marty Prus to opowieść o samotności i cenie sukcesu. Porównywane do “Czarnego łabędzia” Aronofskiego i “Whiplash” Chazelle’a, “Over the Limit” to poruszający psychologiczny portret i świadectwo dokumentalnej dojrzałości reżyserki. Bartosz Staszczyszyn  Culture.pl

„Over the Limit” to obraz psychologiczny, piękna sportowa kronika oraz – z punktu widzenia dokumentalisty – kolejny dowód na to, że nigdy nie wiesz, gdzie zaprowadzi cię twój bohater, a cierpliwość popłaca i może wydać na świat wielokrotnie nagradzane dzieło filmowe. Martyna Janas  Movieway

Marta Prus zagląda tam, gdzie mało kto może wejść – do wnętrza rosyjskiej machiny produkującej kolejnych mistrzów sportu. Bliżej Ekranu

Trzyma w napięciu bardziej niż nie jedna fabuła! Marta Ossowska  Okiem Krytyka

 

Ostatnia góra

Akcja filmu rozgrywa się podczas zimowej wyprawy na K2, drugą górę świata. Grupa kilkunastu wspinaczy, pod kierownictwem Krzysztofa Wielickiego, próbuje dokonać historycznego wejścia na szczyt. Mozolnie, w skrajnie trudnych warunkach kolejne zespoły przygotowują drogę rozwieszając liny i docierają do kolejnych obozów.

Tę wyprawową rutynę przerywa tragedia rozgrywająca się na niedalekiej Nanga Parbat. W wyniku brawurowej akcji Adamowi Bieleckiemu i Denisowi Urubko udaje się uratować Elisabeth Revol. Jej partner Tomasz Mackiewicz zostaje pod szczytem Nanga Parbat na zawsze. Ratownicy wracają pod K2 i wznawiają wspinaczkę.

Upływający czas oraz piętrzące się trudności  uwidaczniają różnice charakterów w obrębie odizolowanej fizycznie od świata grupy. Dodatkowe napięcie wprowadza ogólna dostępność Internetu oraz niezwykła medialność wyprawy.

reżyseria: Dariusz Załuski

gatunek: dokumentalny

produkcja: Polska 2019

czas trwania: 84 minuty

 

Łowcy miodu

Łowcy miodu są pierwszym polskim pełnometrażowym, wysokobudżetowym filmem przyrodniczym, który wykorzystuje najnowsze zdobycze techniki do ukazania życia pszczół i analizuje zagrożenia, jakie grożą ludzkiej cywilizacji z powodu masowego wymierania pszczół. Razem z aktorką, Magdaleną Popławską, twórcy dokumentu wyruszają przez Europę i Azję w poszukiwaniu odpowiedzi na ważne pytanie – czy możliwe jest uratowanie pszczół przed zagładą?

Tajemnice życia pszczół zostały uchwycone specjalistyczną kamerą, która kręci nawet 500 tysięcy klatek na sekundę, co pozwala ukazać pracę tych pożytecznych owadów z nieznanym to tej pory poziomem detali. Kamera przenika do wnętrza uli, ukazując fascynujący obraz żywych, doskonale zorganizowanych i silnie zhierarchizowanych pszczelich społeczności.

Chcecie wiedzieć, na czym polega proces inseminacji i w jaki sposób pszczoły wybierają królową? Tego i o wiele więcej dowiecie się z wyjątkowego filmu jakim są Łowcy miodu. Dokument przedstawia też ludzi podejmujących walkę w obronie tych małych stworzeń, których wyginięcie doprowadziłoby świat do katastrofy ekologicznej.

 

Debiut

Akcja filmu rozgrywa się w 1998 roku w Miami. Tamtejszemu społeczeństwu doskwiera bieda i dla ludzi życie w panujących warunkach jest niebywale trudne. W takich okolicznościach dla młodych ludzi zdaje się być jedna droga do wzbogacenia się – kryminalna. Prawdopodobnie losy młodzieży potoczyłyby się z czasem po równi pochyłej, gdyby nie pojawienie się w miejscowej szkole nowego nauczyciela – Martineza. Ma prawdziwy talent do przekonywania i bardzo szybko znajduje wspólny język ze swoimi podopiecznymi.

Nauczycielowi udaje się nauczyć swych uczniów ich gry w szachy, która niespodziewanie urzeka ich i wciąga. Teraz myślą tylko o różnych strategiach, a nie o przestępczym elemencie otaczającego świata. Martinez, dostrzegając postępy swoich zawodników, jest przekonany, że uda im się zdobyć mistrzostwo. Ale czy szachy naprawdę mogą zmienić przyszłość nastolatków żyjących w przestępczym środowisku?

reżyseria: John Leguizamo

gatunek: dramat

produkcja: USA 2020

 

Ciao Italia!

Arturo musi wrócić w rodzinne strony, aby nie dopuścić do małżeństwa ukochanej z bossem mafii. W tym celu wstępuje w szeregi amerykańskiej armii, która przygotowuje się do lądowania na Sycylii.

reżyser: Piwrfrancesco Diliberto

gatunek: komedia

produkcja: Włochy 2016

czas trwania: 95 minut

tytuł oryginalny: In guerra per amore

 

Carrie Pilby

Angielska komedia romantyczna w stylu Bridget Jones!

Carrie Pilby to 19-letnia mieszkanka Nowego Jorku, która chociaż ukończyła studia na Harvardzie, to jednak ma problem z przystosowaniem się do rzeczywistości. Uważa, że jest ostatnią normalną osobą w świecie opanowanym przez hipokryzję i seks. Carrie nie lubi wychodzić z domu, nie ma przyjaciół, pracy i nie chodzi na randki.  Za radą terapeuty zgadza się jednak zrealizować 6-punktowy plan działania.

Carrie ma za zadanie:
1. Zrobić coś, co uwielbiała jako dziecko.
2. Przeczytać ulubioną książkę.
3. Sprawić sobie zwierzątko.
4. Zdobyć przyjaciela.
5. Iść na randkę.
6. Spędzić z kimś sylwestra.

Czy przygotowany przez terapeutę plan pomoże Carrie zmienić podejście do świata i otworzyć się na innych? Film oparty na podstawie powieści Caren Lissner.

 

Mama Tina

Christina Noble, wiedziona powracającym przez lata snem o wietnamskich dzieciach uciekających przed wojennym napalmem i żarliwą wiarą w Boga, z którym pozostaje w ciągłym kontakcie, postanowiła wyruszyć do Azji, by tam odnaleźć przeznaczenie niosąc pomoc najmłodszym.

Niezwykła historia kobiety, która poświęciła życie na ratowanie dzieci.

Urodzona w Dublinie Christina Noble, śladem Hioba, od najmłodszych lat doświadczała kolejnych krzywd od losu. Wieloletnia lawina nieszczęść z przymieraniem głodem, sierocińcem, gwałtem i odebranym siłą dzieckiem na czele, nie złamały jej, lecz dodały sił. Wiedziona powracającym przez lata snem o wietnamskich dzieciach uciekających przed wojennym napalmem i żarliwą wiarą w Boga, z którym pozostaje w ciągłym kontakcie, postanowiła wyruszyć do Azji, by tam odnaleźć przeznaczenie niosąc pomoc najmłodszym.

 

Cena wszystkiego

Współczesny obraz rynku sztuki, widziany oczami kolekcjonerów, handlarzy, kuratorów i najlepszych artystów . Obrazy Basquiata i Gerharda Richtera sprzedają się na aukcjach za dziesiątki milionów dolarów; wielopiętrowa nadmuchana baletnica Jeffa Koonsa góruje nad odwiedzającymi Rockefeller Center; toaleta z czystego złota autorstwa Maurizio Cattelana została zainstalowana w Muzeum Guggenheima, każdy może ją oglądać i z niej skorzystać.

Sztuka współczesna to spektakl, wielkie pieniądze i okładki gazet. Społeczeństwo jest mniej zainteresowane estetycznymi i społecznymi funkcjami sztuki a bardziej znanymi nazwiskami i biznesem, który za nimi stoi. Wielu uważa, że sztuka stała się marionetką w rękach najbogatszych – ekskluzywną inwestycją będącą poza zasięgiem przeciętnego obywatela. Ekskluzywne targi pojawiają się na całym świecie a kolekcjonerzy wydają majątki i ukrywają swoje trofea w pilnie strzeżonych magazynach.

Czy znajdujemy się w środku kryzysu sztuki? Czy wartość dzieła naprawdę może być mierzona w dolarach? Czy te wartości są przypisywane, a jeżeli tak, to kto to robi? Czy taki rynek sztuki ma niszczący wpływ na publiczne muzea i nasz dostęp do dóbr kultury? I najważniejsze, co o konsumpcyjnym charakterze rynku myślą sami twórcy?

Dokument przedstawia odpowiedzi na te pytania i w dynamiczny i zabawny sposób demistyfikuje elitarny świat sztuki współczesnej. Dzięki wyjątkowym wywiadom z artystami, handlarzami, kolekcjonerami i pracownikami domów aukcyjnych, film zabiera nas do głębi ukrytego świata, gdzie nic nie jest takim jakie się wydaje. Zaczynamy rozumieć jak właściwie działa rynek sztuki. Konfrontujemy to z wyzwaniami stojącymi przed artystami w świecie, gdzie sukces może przyjść niespodziewanie tylko po to, by sezon później bezpowrotnie odejść. Widzimy świat, w którym nawet najbardziej cenieni twórcy muszą znaleźć sposób na odparcie pokus rynku, jeżeli nadal chcą posiadać kontrolę nad procesem twórczym.

„Cena wszystkiego” przedstawia złożony portret późnego kapitalistycznego społeczeństwa. Trzymając krzywe zwierciadło naprzeciw naszej konsumpcyjnej kultury, film ostatecznie potwierdza nadzmysłową siłę samej sztuki i głęboką potrzebę jej obecności w naszym życiu.

reżyseria: Nathaniel Kahn

gatunek: dokumentalny

produkcja: USA 2018

 

Oddech

Poruszająca historia o dorastaniu na postawie światowego bestsellera. Brawurowy debiut aktorski w wykonaniu dwóch młodych surferów.

Lata siedemdziesiąte. Pikelet i Loonie dorastają w małej, spokojnej miejscowości na zachodnim wybrzeżu Australii. Każdą wolną chwilę po szkole spędzają szukając przygód i adrenaliny, nieustannie ze sobą rywalizując. Chłopcy zaprzyjaźniają się z podstarzałym i charyzmatycznym surferem Sando, który namawia ich do podejmowania coraz większego ryzyka.

Wartościowy dramat o dorastaniu, pokazany z serdecznością i wrażliwością. Wspaniały występ dwóch młodych debiutantów. Dawid Rooney Hollywood Reporter

Jest wiele dobrych dokumentów o surfingu, ale bardzo mało dobrych dramatów o tym sporcie i „Oddech” z miejsca wskakuje na jedno z najwyższych miejsc na tej liście. Dennis Harvey Variety

Debiut reżyserski Simona Bakera jest poetycki a przy tym nie pretensjonalny. Chwyta naturalne piękno australijskiego wybrzeża oraz złożoność procesu dorastania. Luke Buckmaster The Guardian

Umiejętnie pokazuje burzliwość okresu dorastania. Robert Abele Los Angeles Times

 

Janis

Skomponowany ze starannie wybranych przez reżyserkę materiałów archiwalnych, którym towarzyszą nagrane współcześnie wywiady, dokument o Janis Joplin wpisuje się w obecny w kinie trend realizowania filmowych biografii muzycznych legend (w ostatnim czasie powstały głośne filmy o Michaelu Jacksonie, Amy Winehouse czy Kurcie Cobainie). Jak jednak zauważyła recenzentka consequenceofsound.net, „Janis”… tyle ma wspólnego z typowymi opowieściami o gwiazdach rock&rolla, ile bohaterka dokumentu ze swoimi szkolnymi kolegami.

Janis nie jest cool w żadnym sensie tego słowa. To szczery, emocjonalny i przemyślany film, może nawet bardziej o Joplin jako o osobie niż legendzie. Sięgając do prywatnych zapisków artystki, wydobywając z rodzinnych archiwów fotografie, nagrania, a przede wszystkim listy, Amy Berg (reżyserka nominowana do Oscara za dokument Deliver Us from Evil) powraca do teksańskiego dzieciństwa Janis Joplin, naznaczonego bolesnym odrzuceniem i poczuciem niedopasowania.

Przywołuje też czasy rozkwitu kariery piosenkarki w San Francisco, trudne początki, skomplikowane relacje z zespołem, atmosferę Woodstock i pierwsze miłości. Tu na scenę wkraczają dawni koledzy muzycy, ludzie z branży, przyjaciele, kochankowie. To oni tworzą wizerunek Joplin: równie utalentowanej co niepewnej siebie gwiazdy, która nigdy nie przestała być dziewczyną z Teksasu.

tytuł oryginalny: Janis: Little Girl Blue
scenariusz i reżyseria: Amy Berg
zdjęcia: Paula Huidobro, Jenna Rosher
muzyka: Joel Shearer
montaż: Brendan Walsh, Maya Hawke, Billy McMillin
narrator: Chan Marshall (Cat Power)
produkcja: Alex Gibney, Jeff Jampol
obsada: Janis Joplin
gatunek: dokumentalny
rok produkcji: 2015
czas trwania: 106 minut

 

Projekt „Lato na Patio” finansowany jest ze środków Fundacji PZU oraz Miasta Gdynia.

Patroni medialni: RMF Maxxx, Gazeta Wyborcza Trójmiasto, Gdański IKS, Trójmiasto.pl.

Aranżację przestrzeni „Lata na Patio” przygotowaliśmy razem z JYSK.

Newsletter
Zapisz się na newsletter

* wymagane pola