Wydarzenia
GDD 2021 „Solidarni” | Wystawy w Galerii GCF
GDD 2021 „Solidarni” | Wystawy w Galerii GCF

Gdyńskie Centrum Filmowe zaprasza na dwie wystawy w ramach programu głównego festiwalu Gdynia Design Days 2021, którego organizatorem jest PPNT Gdynia | Centrum Designu. Hasło tegorocznej edycji wydarzenia to „Solidarni”. W Galerii GCF od 1 do 11 lipca 2021 roku prezentowane są ekspozycje: O WIELE LEPIEJ i PLAN T.

 

O WIELE LEPIEJ

Wystawa skupia się na doświadczeniu wielości i różnorodności.

Na zaaranżowanej łące kwitną kolorowe świeczniki i rosną barwne wazony. Wszystkie te przedmioty zostały wydrukowane w technologii druku 3d, wszystkie kiedy przestaną spełniać swoje funkcje mogą być ponownie przetworzone, a niektóre zostały wydrukowane już z raz użytego plastiku.

Dzięki gąszczowi kolorowych obiektów zdajemy sobie sprawę, że to co nas porywa to właśnie ta ich ilość, razem tworzą obłędną kolorową magmę, która przypomina nam o różnorodnej przyrodzie, roślinach, grzybach i o tym jakie są one dla nas cenne. Dzięki tej „koloroterapii” czujemy się o wiele lepiej.

Kuratorzy:

 Justyna Fałdzińska i Miłosz Dąbrowski UAU project – tworzą warszawskie studio Uauproject. Absolwenci Wydziału Wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Studiowali również na Escola Superior de Artes et Design w Porto, w Portugalii. Zajmują się głównie projektowaniem z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, skupiają się w dużej mierze na druku 3D.

W swojej pracy wykorzystują bioplastik pochodzący z odnawialnych źródeł takich jak mączka kukurydziana, który jednocześnie jest w 100 % przetwarzalny. Ostatnio eksperymentują z wydrukami z recyklatu PET. Ich prace były pokazywane na wystawach w Nowym Yorku, Paryżu, Frankfurcie czy Eindhoven podczas tygodni Designu. Od 5 lat są również kuratorami wystaw z zakresu nowych technologii i designu podczas Gdynia Design Days. Wykładowcy School of Form.

Laureaci A’ Desing Award 2016 w kategorii Sustainable Products Projects and Green Design, Cleverest Design Award 2019 przyznawanego przez miesięcznik Architectural Digest, Sześciu nagród Must Have (2016 – 2019), Projektanci Roku Arena Design 2020

 

 

 

PLAN T  

W ostatnich latach coraz chętniej zapraszamy rośliny do naszych domów. Przyglądamy się im inaczej niż wcześniej, z większą uważnością, zachwytem i szacunkiem. W pewnym sensie stajemy się z nimi bardziej solidarni. Czy dostrzegliśmy wreszcie, że przetrwanie wielu z nich zależy od nas, a nasze życie od nich?

Jedną z podstawowych, najbardziej pierwotnych potrzeb człowieka jest kontakt z naturą. Wydawać się to może oczywiste. Niewielu z nas zdaje sobie jednak sprawę z tego, że ponad 99% okresu ewolucji gatunku ludzkiego przebiegało w środowisku naturalnym, w otoczeniu niezmienionym przez człowieka. Świat, w którym funkcjonujemy współcześnie, czyli w uproszczeniu – świat po rewolucji przemysłowej, jest miejscem stosunkowo „nowym” dla gatunku ludzkiego. Nasze ciała i umysły wyewoluowały w świecie biocentrycznym, nie w świecie zaprojektowanym przez człowieka.

W pracach współczesnych projektantów dostrzec można próby tworzenia obiektów mających na celu przywrócenie człowiekowi choćby namiastki kontaktu z roślinami, a co za tym idzie – z naturą. Można w nich wyznaczyć dwie tendencje – rozważną i romantyczną. Ścieżka romantyczna dyktowana jest podskórną tęsknotą za tym, czego mieszkańcom zurbanizowanych terenów brakuje. Projekty te skłaniają nas do zwolnienia tempa i zwrócenia uwagi na niezaprzeczalne piękno i inteligencję natury.

Z drugiej strony, eksplorowanej przez ścieżkę rozważną, myślenie o roślinach w naszym (najbliższym) otoczeniu to zdroworozsądkowy krok będący reakcją na sytuację środowiska. Wszystko wskazuje na to, że wkrótce zabraknie gleb uprawnych, a warunki atmosferyczne nie będą sprzyjały tradycyjnym uprawom. Projektanci zwracają naszą uwagę na alternatywne sposoby pozyskiwania pożywienia roślinnego czy też możliwości powrotu upraw do miast. Ich powrót jest nieunikniony, pytanie tylko, jaką przybiorą formę.

Obiekty powstające wokół tych dwóch tendencji spotykają się i przecinają na polach sztuki, technologii czy kulinariów, układając się w schemat nowego sposobu myślenia o roślinach nam towarzyszących. Plan T to propozycja nowego planu na życie. Planu, który przywraca solidarność międzygatunkową

 

Kuratorka:

Barbara Stelmachowska –  projektantka, badaczka. Działa w nurcie designu zrównoważonego, zaangażowanego społecznie, wykorzystując codzienne obserwacje do budowania alternatywnych scenariuszy dla zastanej rzeczywistości.

W ramach studiów doktoranckich na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych bada kierunki, w jakich może rozwijać się sposób odżywiana się człowieka w przyszłości. Pracę naukową poświęca m.in. eksploracji alternatywnych systemów, takich jak hodowla alg jadalnych, którą prowadzi. Interesuje ją relacja, jaka tworzy się między rośliną domową a człowiekiem. Absolwentka Wydziału Architektury i Wzornictwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Finalistka międzynarodowego konkursu makeme! 2015, Young Design 2016 oraz Electrolux Design Lab 2016. Laureatka konkursu Haier Design Prize by IF.

Od kilku lat pracuje głównie w materiałach ceramicznych. Swoje umiejętności doskonaliła m.in. pod okiem Marka Cecuły w Ćmielów Design Studio oraz w berlińskiej pracowni Manufactory.

 

 

Newsletter
Zapisz się na newsletter

* wymagane pola