Piękna złośnica
Piękna złośnica

Malarz Frenhofer mieszka z kochającą żoną w słonecznej posiadłości, w uroczym
francuskim regionie Langwedocja-Roussillon.
Jego życie to szczęśliwa, spokojna rutyna. Kiedy jednak poznaje piękną, intrygującą
Marianne, postanawia wrócić do malowania obrazu porzuconego przed laty. Długie
sesje z modelką zmieniają się w psychologiczny pojedynek dwóch silnych
osobowości. Zaczynają nadwyrężać małżeństwo artysty. Na naszych oczach rodzi
się malarskie arcydzieło – ale za jaką cenę? Nagrodzone canneńskim Grand Prix
opus magnum Jacquesa Rivette’a to najbardziej zmysłowy i radykalny film o
malarstwie, jaki kiedykolwiek nakręcono i zarazem popis aktorski Michela Piccoli,
Jane Birkin i Emmanuelle Béart.

“Aż do filmu Rivette’a – w którym po raz pierwszy prawdziwy malarz rzeczywiście
maluje i to według własnych praw i własnego widzenia – żaden malarz nie malował
naprawdę w żadnym filmie fabularnym” – mówił Bernard Dufour, który w “Pięknej
złośnicy” malował obraz.
Film zdobył Grand Prix oraz Nagrodę Jury Ekumenicznego na Międzynarodowym
Festiwalu Filmowym w Cannes w 1991 roku.
KRYTYCY O FILMIE:
Największy hołd złożony malarstwu przez kino, Michał Oleszczyk, Podcast „SpoilerMaster”.
Piękna złośnica to film monumentalny, ale bardzo intymny, oparty na prostym
pomyśle, ale niezwykle złożony i głęboki, wymykający się jakiejkolwiek próbie
syntetycznego, zwięzłego opisu. Jest w tym dziele niewątpliwie charakterystyczna
arcydziełom nieuchwytność, czyniąca zeń nie tylko opus magnum Jacquesa
Rivette’a, ale i jeden z najważniejszych obrazów lat 90. Jędrzej Sławnikowski, Pełna Sala.
Dla Rivette’a tekst Balzaka staje punktem wyjścia do rozważań na temat istoty
procesu twórczego. Świadomie dobiera wykonawców, śledzi ich zachowanie na
planie, rejestrując najdrobniejsze gesty. Sztuka staje się narzędziem wyrażania
siebie, ale –przede wszystkim – dążenia do prawdy już na poziomie procesu
tworzenia. Tu każdy szczegół nabiera znaczenia, zwłaszcza jeśli podany zostaje
przez aktorów tej miary co Michel Piccoli (malarz) i Emmauelle Béart (modelka).
Konrad J. Zarębski, sfp.org.pl.

Newsletter
Zapisz się na newsletter

* wymagane pola