Zestaw I krótkometrażowych filmów w reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa to:
Harmonia (1947)
Poetycka impresja, będąca wyraźną zapowiedzią specyficznej stylistyki Hasa, w warstwie fabularnej jest opowieścią o chłopcu, który za ukradzione ojcu pieniądze kupuje wymarzoną harmonię. Gdy ojciec odkrywa kradzież, rozbija ukochany instrument chłopca.
Ulica Brzozowa (1947)
Zrujnowana po wojnie stolica, ludzie próbujący zorganizować sobie w tych warunkach w miarę normalne życie, gromadki dzieci bawiących się w owej ponurej scenerii… Ten poruszający obraz był jednym z najważniejszych dokumentów polskiej kinematografii, zrealizowanych tuż po wojnie i jedną z pierwszych cichych ofiar socrealizmu – utworem okaleczonym przez dołączenie dopisanego później, wygłaszanego zza kadru optymistycznego komentarza.
Parowóz Pt 47 (1949)
Od projektu na papierze w kreślarni przez kolejne warsztaty, kotlarnię, kuźnię – po halę montażową, pierwszy gwizd i wprawienie kół w ruch, czyli wszystkie fazy produkcji nowego polskiego parowozu w dynamicznym, reportażowym skrócie. W tle – współzawodnictwo pracy w Zakładach Cegielskiego.
Moje miasto (1950)
Film jest nastrojową impresją, przywołującą obrazy Krakowa lat trzydziestych, miasta bliskiego reżyserowi, który tam właśnie w 1925 roku urodził się i spędził lata młodości.
Pierwszy plon (1950)
Dokument obrazuje pierwsze wspólne żniwa rolników, na terenach Spółdzielni Produkcyjnej w Kolnicy.
Scentralizowana kontrola przebiegu produkcji (Cukier) (1951)
Film instruktażowy, pozwala na zaznajomienie się z zautomatyzowaną linią produkcyjną na przykładzie zdjęć z fabryki wytwarzania cukru. Twórcy skupiają się głównie na zagadnieniu scentralizowanego systemu kontroli przebiegu produkcji, w tym poszczególnych przyrządów pomiarów linii produkcyjnej na tablicy kontrolnej. System ten może znaleźć zastosowanie w wielu procesach produkcyjnych ciągłych lub potokowych jak na przykład w produkcji cementu, nawozów sztucznych, kwasu siarkowego, sody i w innych gałęziach przemysłu chemicznego, jak również w przemyśle metalowym przy taśmowej lub potokowej produkcji. Posiada liczne zalety, zmniejsza przestoje, zwiększa zdolności produkcyjne, umożliwia lepsze wykorzystanie maszyn urządzeń, podnosi wydajność i obniża koszty własne. W filmie wykorzystano rysunki i tricki do przedstawienia procesów produkcyjnych. Zdjęcia ukazują liczne urządzenia technologiczne wykorzystywane w laboratoriach fabrycznych i halach fabrycznych, jak na przykład alkalimetr, briksomierz, słupy i tablice sygnalizacyjne, kotły, czy tempograf.
Przegląd stwarza widzom niepowtarzalną okazję do przypomnienia sobie, a niekiedy do odkrycia na wielkim ekranie twórczości tego jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów. Wypełnione alegoriami, surrealistycznymi obrazami i psychologicznymi portretami dzieła, zmuszają do refleksji nad kondycją człowieka i jego miejscem w świecie. Nieustająco zachwycają, inspirują i fascynują. A idealnym miejscem dla tych „kronik wyobraźni” jest kino studyjne.
O tym, które z filmów znajdą się w repertuarze, decydują kina biorące udział w wydarzeniu.
Organizator: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Partner główny: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Partnerzy: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, 35mm.online, Mojeekino
Finansowanie projektu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Patronat medialny: RMF Classic, Miesięcznik KINO, Pełna Sala
Projekt graficzny plakatu: Ewelina Gąska
Zwiastun: Ivan Krupenikov