WIEŻA. JASNY DZIEŃ (GDYNIA DESIGN DAYS)
Wieża. Jasny dzień.”,  thriller psychologiczny, objawienie Festiwalu Filmowego w Gdyni, to debiut reżyserski Jagody Szelc, tegorocznej laureatki Paszportu „Polityki”. Film został zakwalifikowany do prestiżowej sekcji Forum 68. Berlinale.

Na parę dni przed uroczystością Komunii Świętej – małżeństwo Mulę (Anna Krotoska) i Michała (Rafał Cieluch) z kilkuletnim dzieckiem Niną odwiedza niecodzienny gość: niewidziana przez rodzinę od lat młodsza siostra Muli - Kaja (Małgorzata Szczerbowska), która jest biologiczną matką dziewczynki. Czy Kaja będzie starał się odzyskać dziecko? Rodzinie jej zachowanie wydaje się co raz bardziej dziwne. Wokół także dochodzi do wydarzeń, które trudno wyjaśnić.  Kościelna uroczystość się zbliża, a atmosfera między siostrami gęstnieje.  Wkrótce ma się okazać, że istnieje inny ważniejszy powód, dla którego Kaja wróciła.

„Wieża. Jasny dzień” została nagrodzona podczas 42. Festiwalu Filmowego w Gdyni Nagrodą za Debiut Reżyserski, Nagrodą za Najlepszy Scenariusz i Nagrodą Onetu "Odkrycie Festiwalu" dla Jagody Szelc. Kinowa premiera 23 marca. Dystrybutorem jest Against Gravity.

Film „Wieża. Jasny dzień.” w reżyserii Jagody Szelc został wyselekcjonowany i zostanie zaprezentowany zagranicznej publiczności w ramach sekcji Forum podczas tegorocznej, 68. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie.





Gdynia Design Days to coroczny festiwal prezentujący najnowsze tendencje i dobre praktyki z zakresu projektowania. Obfitujący w inspirujące wystawy, wykłady, warsztaty, prelekcje oraz dyskusje, program skierowany jest zarówno do profesjonalistów, młodych przedsiębiorców, jak i entuzjastów szukających inspiracji do twórczego działania i kreatywnego spędzania czasu. Przez 10 lipcowych dni Gdynia staje się tym samym najlepszym letnim miejscem spotkań branży projektowej.



Wierzymy, że intensywna wymiana doświadczeń i współdziałanie stwarzają okazję do nabrania wiatru w żagle na cały kolejny rok, a narodzone w czasie GDD idee mają siłę by rozpowszechniać się w Polsce i za granicą.


Error z łaciny oznacza błąd, a jako czasownik mówi o wędrowaniu i tułaczce. Słowo używane od wieków, dziś kojarzone jest przede wszystkim z awarią systemu operacyjnego. To także niezgodność z obowiązującymi regułami, brak porozumienia między rozmówcami, niejasne komunikaty w przestrzeni społecznej i wirtualnej. W efekcie znajdujemy się w nieustannym stanie wytrącenia z równowagi, w którym zawodzą wszystkie znane nam metody działania. Jesteśmy zmuszeni do poszukiwania skutecznych, często niestandardowych rozwiązań.



Szybko zmieniająca się rzeczywistość wymaga nowych umiejętności odczytywania kodów. Nadmiar możliwości wiąże się z narastającą frustracją i większym polem do popełnienia błędu. Dochodzimy do momentu przeładowania i przesytu – erroru. Zbyt duża ilość opcji, nadmiar dóbr, wiadomości i impulsów z zewnątrz doprowadza do polaryzacji społeczeństwa i wypaczenia idei wolności. Obserwujemy rozluźnienie więzi rodzinnych i towarzyskich, czego efektem jest malejące poczucie przynależności. Emocjonalne potrzeby zaspokajają relacje wirtualne, a fizyczny dotyk staramy się zastąpić kontaktem z maszyną. Tryb offline stał się nieosiągalnym dla wielu luksusem, tak jak brak narzucających się, spersonalizowanych reklam można uznać za rzadki przywilej. Każdego dnia oferowane są nam zbędne innowacje i technologie, które nie tyle odpowiadają na realne potrzeby, co tworzą nowe.



Stoimy przed wyzwaniem przewartościowania naszych potrzeb i określeniem wspólnych priorytetów. Celem jest zrównoważony rozwój, zapewniający poczucie bezpieczeństwa i sensu. Odpowiedzialność za przyszłość leży w rękach każdego z nas, ale to projektantom przypisywana jest rola prekursorów. Ich zadanie polega na wskazaniu problemów, analizie i próbach ich rozwiązania. Czy wiemy, gdzie iść dalej?



Gdynia od lat utrzymuje status miasta innowacyjnego, zdolnego poszerzać horyzonty gospodarcze i społeczne. To tutaj rozwinął się polski handel morski, a z Dworca Morskiego na pokładzie legendarnych transatlantyków, swoją podróż w przyszłość rozpoczęło tysiące Polaków udających się na emigrację.



W lipcu podczas Gdynia Design Days pokażemy czym jest współczesny error. Wspólnie zastanowimy się czy jesteśmy przygotowani na awarię i czy wykonaliśmy „kopię zapasową” najważniejszych danych.



Na festiwalowych wystawach przejrzymy dostępne informacje i poznamy możliwe scenariusze, a podczas dyskusji i warsztatów zastanowimy się nad dalszą wspólną drogą. Festiwal w Gdyni to czas rewizji dotychczasowych metod działania i poszukiwania nowych strategii. To najwyższy moment by określić, jakiego życia chcemy lub raczej jak określimy nasze limity.



Rada Programowa Gdynia Design Days

  • Kliknij żeby włączyć wersję kontrastową
  • A Kliknij żeby przywrócić domyślny rozmiar czcionki
  • A Kliknij żeby zmniejszyć czcionkę
  • A Kliknij żeby powiększyć czcionkę