Ta głośna wystawa w Royal Academy of Arts była pierwszą w historii tak pełną retrospektywą poświęconą sztuce portretowej Édouarda Maneta. W Londynie zgromadzono z tej okazji prace malarza z muzeów i kolekcji prywatnych z całej Europy, Azji i USA. Portrety Maneta nigdy nie zostały zbadane i zaprezentowane w formie monograficznej wystawy, mimo że stanowią około połowy jego twórczości. Artysta malował wizerunki członków rodziny, przyjaciół, znanych literatów, działaczy politycznych i inne sławy tamtych czasów, portretując tym samym nie tylko zamawiających, ale i ówczesne społeczeństwo. Wystawa składała się z ponad 50 prac; w tym portretów najmożniejszego mecenasa malarza, jego żony Suzanne Leenhoff, luminarzy literatury: Antonina Prousta, Émila Zoli i Stéphane’a Mallarmé. Portretowani często pojawiają się w trakcie wykonywania czynności z życia codziennego, co wskazuje na nowoczesne myślenie Maneta o portrecie pod wpływem fotografii portretowej. Film ukazuje także zakulisowe przygotowania do prezentacji wystawy, które normalnie pozostają niewidoczne dla publiczności, a także ciekawostki z życia Maneta i XIX-wiecznego Paryża.
Edouard Manet (1832-1883) był francuskim malarzem i grafikiem. Zyskał miano Ojca sztuki nowoczesnej dzięki nowatorskim rozwiązaniom, które łączył z klasycznymi formami malarskimi. Cechujące jego kompozycje ostre, naturalne światło, śmiała kolorystyka oraz swobodny sposób nakładania farby były źródłem inspiracji dla impresjonistów i przedstawicieli nurtów awangardowych. Dwa najsławniejsze obrazy artysty, Olimpia i Śniadanie na trawie, wzbudzały kontrowersje wśród współczesnych, jednak on sam nie był typem prowokatora, a jedynie artystą dążącym do odświeżenia zastygłego w akademizmie malarstwa. Jego dorobek liczy ponad 400 obrazów olejnych oraz wiele pasteli i grafik. Prezentowany jest przez m.in. muzeum Orsay w Paryżu, Galerię Narodową w Londynie oraz Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku.