INGMAR BERGMAN. BÓG KINA | Źródło
INGMAR BERGMAN. BÓG KINA | Źródło

Surowe w wyrazie – niczym romańska świątynia – Źródło w minimalnym stopniu przypominało Siódmą pieczęć z jej wybujałą inscenizacją i literacką retoryką oraz dość umowną rekonstrukcją wizji średniowiecza, która miała być jedynie dekoracją dla współczesnego moralitetu. Scenariusz Źródła napisała Ulla Isaksson na kanwie trzynastowiecznej ballady Córka Töre z Wänge. W historii okrutnego gwałtu dokonanego na niewinnej dziewczynie i krwawej zemsty jej ojca pociągał reżysera obraz średniowiecza jako „złotego wieku” wiary religijnej wraz z jej ufnością w boską Opatrzność i rozstrzygającą moc prostych kategorii moralnych.
Tadeusz Szczepański – ZWIERCIADŁO BERGMANA,
słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 1999 r.

Newsletter
Zapisz się na newsletter

* wymagane pola