„Barwy ochronne” | KRÓTKA HISTORIA POLSKIEGO KINA
„Barwy ochronne” | KRÓTKA HISTORIA POLSKIEGO KINA

POKAZ FILMU „BARWY OCHRONNE” W REŻYSERII KRZYSZTOFA ZANUSSIEGO

17 sierpnia (czwartek), godz. 18:00

BILETY w specjalnej cenie 16 zł wkrótce w sprzedaży w kasie kina GCF lub na naszej stronie, w zakładce REPERTUAR!

W 2023 roku wracamy do klasyki. Dzięki wyjątkowej inicjatywie Stowarzyszenia Kin Studyjnych realizowanej we współpracy z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz studium DI Factory, zobaczymy najlepsze produkcje dziesięciu polskich Mistrzów na dużym ekranie!

Siódmym z nich będą BARWY OCHRONNE w reżyserii Krzysztofa Zanussiego – jeden z najważniejszych filmów kina moralnego niepokoju, poruszający problem konformizmu polskiej inteligencji.

„Barwy ochronne” nazwały po imieniu to, co w drugiej połowie lat siedemdziesiątych zaprzątało świadomość coraz większej liczby Polaków. Portretując zdemoralizowane, przeżarte układami i cynizmem, środowisko naukowców, Zanussi dawał zarazem do zrozumienia, że ów portret można rozumieć jako metaforę całego społeczeństwa. Społeczeństwa, w którym wartościowe, uczciwe jednostki są brutalnie eliminowane przez bezwzględne, nie przebierające w środkach miernoty. Jedyną drogą jakiegokolwiek rozwoju i awansu jest służalcza przynależność do wszechobecnych koterii. Takie pojęcia jak talent, pracowitość czy sprawiedliwość tracą wszelki sens.

Oś fabularną filmu stanowi konflikt między dwoma postawami. Wyrazicielem pierwszej jest docent Jakub Szelestowski – nie tylko bardzo inteligenty, ale i przebiegły. Świadomie wybrał drogę karierowicza, obfitującą w moralne kompromisy. Szelestowski to typ cynicznego mędrca, wyrachowanego egoisty, nie pozbawionego jednak odruchów buntu wobec własnej postawy. Jego adwersarz, młody magister Jarosław Kruszyński, nie może dostosować się do środowiska, z którym związał swe zawodowe losy. Idealistyczny, momentami naiwny, pełen czystych intencji jest zaprzeczeniem docenta. Nad oboma bohaterami unosi się jeszcze jak złowrogi cień osoba prorektora, odrażającego snoba o mentalności bazarowego cwaniaka. Wobec tej karykaturalnej, a jednocześnie groźnej postaci ideowo-etyczny spór Jakuba z Jarosławem okazuje się mało istotnym pojedynkiem pięknoduchów. Zawodowe losy obu uczonych nie zależą bowiem od wyniku ich filozoficznej batalii, tylko od kaprysu prorektora.

Nagrody:

  • 1977 – Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych) – Wielka Nagroda Festiwalu „Złote Lwy Gdańskie”
  • 1977 – Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych) – Nagroda za rolę męską – Zbigniew Zapasiewicz
  • 1977 – Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych) – Nagroda za scenariusz – Krzysztof Zanussi
  • 1977 – Teheran (Międzynarodowy Festiwal Filmowy) – „Złoty Koziorożec” za reżyserię – Krzysztof Zanussi
  • 1978 Rotterdam (Międzynarodowy Festiwal Filmowy) – Nagroda Dziennikarzy – Krzysztof Zanussi
  • 1978 – Złota Kamera (przyznawana przez pismo „Film”) w kategorii: debiut aktorski – Piotr Garlicki

Widzimy się w czwartek 17 sierpnia!

Newsletter
Zapisz się na newsletter

* wymagane pola