7-My Sierpnia

W 2020 roku przez Polskę przeszło homofobiczne tsunami. Osoby LGBT+, które jako wroga wskazała partia rządząca, stały się obiektem intensywnej nagonki władzy wspieranej przez kościół i funkcjonariuszy mediów publicznych. Przełom nastąpił 7 sierpnia – w dniu, kiedy społeczność LGBT+ powiedziała dość, demonstrując na ulicach Warszawy w obronie jednej z nich – aktywistki Margot. Tego dnia siła tęczowej solidarności zderzyła się z brutalną agresją policji. Doszło do głośnych, pokazowych zatrzymań, w wyniku których 48 uczestniczek i uczestników protestu trafiło do aresztu. Wśród nich bohaterki i bohaterzy filmu – Kajetan, Kamila, Krem oraz Julia i jej partnerka Kalina. Ich historie pozwalają zrozumieć i odczuć, jaką cenę za homofobię i transfobię władzy płaci nieheteronormatywna część polskiego społeczeństwa. A także – w jakiej sytuacji znalazł się ruch na rzecz praw osób LGBT+.


7 sierpnia to dzień, który może przejść do historii. Czy jednak rzeczywiście obudził wreszcie w Polsce „queer rage”?

On August 7 in 2020 the LGBT+ community demonstrated in Warsaw in defense of the activist Margot. Police aggression resulted in arrests of 48 protesters. A homophobic tsunami engulfed Poland in 2020. On August 7 the LGBT+ community demonstrated in Warsaw in defense of the activist Margot. Rainbow solidarity clashed with brutal police aggression, resulting in the orchestrated arrests of 48 protesters.  A homophobic tsunami engulfed Poland in 2020. Vilified by the ruling political party, the LGBT+ community became the target of an intense campaign supported by the Catholic church and public media. The wave crested on August 7, when the community said enough is enough, demonstrating on the streets of Warsaw in defense of the activist Margot. On that day, the power of rainbow solidarity clashed with brutal police aggression, resulting in the orchestrated arrests of 48 participants of the protest. These included the protagonists of the film Kajetan, Kamila, Krem as well as Julia and her partner. Their stories help viewers understand and feel the price paid by Poland's non-heteronormative community for societal homophobia and transphobia. It also describes the situation of the LGBT+ movement in Poland. August 7 may go down in history. Did it really awaken "queer rage" in Poland? Listen to the voices of the people in the film to find out.

  • Kliknij żeby włączyć wersję kontrastową
  • A Kliknij żeby przywrócić domyślny rozmiar czcionki
  • A Kliknij żeby zmniejszyć czcionkę
  • A Kliknij żeby powiększyć czcionkę