19. MDAG: Rzeka | River | film z debatą
Kiedy docenimy rzeki? Debata po pokazie filmu
Rzeki od zawsze kształtowały Ziemię, przepływały przez kontynenty, rzeźbiły krajobraz, a także nasze potrzeby, kultury i sny. Te arterie świata są tętnicami ludzkości – bogatym źródłem życia, bez którego człowiek, zwierzęta i rośliny szybko by wyginęły. Film jest spojrzeniem z lotu ptaka na związek ludzkości z rzekami. Zabiera nas w podróż w czasie i przestrzeni, pokazując rzeki w niespotykanej skali i z niezwykłej perspektywy. Oglądamy strumień zachwycających pod względem wizualnym obrazów z 39 krajów, autorstwa najlepszych fotografów przyrody (m.in. Yanna Arthusa-Bertranda), oddających hołd rzekom zasilającym naszą planetę. Zdjęcia z sześciu kontynentów, często w zwolnionym tempie, w tym spektakularne ujęcia satelitarne, ukazują teksturę wody, prędkość z jaką poruszają się rzeki, a także niebezpieczeństwa, nieprzewidywalność i ekscytujące piękno, które trudno dostrzec z normalnej perspektywy. Dokumentują też negatywny wpływ człowieka, związany z fragmentacją rzek i ich kontrolowaniem, a także skutki tych krótkowzrocznych prób rządzenia naturą. Wspaniałe obrazy uzupełnia poetycki scenariusz napisany przez pisarza i wykładowcę Uniwersytetu w Cambridge Roberta Macfarlane’a a czytany przez Willema Dafoe oraz wspaniała muzyka w wykonaniu Australijskiej Orkiestry Kameralnej wykorzystująca zarówno klasyczne utwory J.S. Bacha, A. Vivaldiego, G. Mahlera, jak i Jonny’ego Greenwooda, Radiohead czy oryginalną kompozycję Richarda Tognettiego i muzykę Williama Bartona. Nagranie ścieżki dźwiękowej do filmu zajęło sześć miesięcy. W ten sposób powstała wnikliwa filmowo-muzyczna refleksja na temat piękna i znaczenia rzek oraz sposobu, w jaki ukształtowały one zarówno wyrafinowane krajobrazy naszej planety, jak i całą ludzką egzystencję. Film, oparty na filozoficznych i naukowych danych, jest drugą częścią trylogii orkiestrowych filmów reżyserki Jennifer Peedom, których celem jest ukazanie relacji pomiędzy człowiekiem a naturą (pierwsza część to „Góra” – najbardziej dochodowy australijski film dokumentalny w historii, pokazywany na festiwalu MDAG w 2019 roku).
RIVER takes its audience on a journey through space and time; spanning six continents, and drawing on extraordinary contemporary cinematography, including satellite filming, the film shows rivers on scales and from perspectives never seen before. Throughout history, rivers have shaped our landscapes and our journeys; flowed through our cultures and dreams. RIVER takes its audience on a journey through space and time; spanning six continents, and drawing on extraordinary contemporary cinematography, including satellite filming and work by such authors as Yann Arthus-Bertrand, the film shows rivers on scales and from perspectives never seen before. Its union of image, music and sparse, poetic script create a film that is both dream-like and powerful, honouring the wildness of rivers but also recognising their vulnerability.
Goście:
Profesor dr hab. inż. Elżbieta Niemirycz – Wydział Chemii Uniwersytetu Gdańskiego, ekspertka w tematyce hydrologii i hydrotechniki, rownież w zakresie zaopatrzenia w wodę oraz oczyszczania ścieków i gleby.
Józef Sarnowski – inżynier rolnictwa, członek Zarządu Województwa Pomorskiego, od wielu lat związany z Żuławami oraz Powiślem. Pełnił funkcję wiceprzewodniczącego sejmiku oraz był członkiem komisji strategii rozwoju i polityki przestrzennej oraz komisji rolnictwa, gospodarki żywnościowej i rozwoju obszarów wiejskich. Obecnie w zarządzie województwa zajmuje się sprawami edukacji oraz rozwoju obszarów wiejskich.
Krzysztof Pałkowski – dyrektor Departamentu Środowiska i Rolnictwa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, który między innymi opiniuje i udostępnia informacje o środowisku i jego ochronie oraz opracowuje i wdraża wojewódzkie plany gospodarki odpadami, programy ochrony powietrza oraz programy ochrony środowiska przed hałasem. Jest też odpowiedzialny za gospodarkę rybacką oraz informację geologiczną.
  Prowadząca:
Joanna Wiśniowska – dziennikarka związana z „Gazetą Wyborczą Trójmiasto”, „Wysokimi Obcasami” i „Krytyką Polityczną”, publikowała m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, newonce.sport i magazynie „Kopalnia. Sztuka Futbolu”. Pisze o klimacie i środowisku oraz sporcie kobiet.
  • Kliknij żeby włączyć wersję kontrastową
  • A Kliknij żeby przywrócić domyślny rozmiar czcionki
  • A Kliknij żeby zmniejszyć czcionkę
  • A Kliknij żeby powiększyć czcionkę