19. MDAG: Nic nie jest wieczne | Nothing Lasts Forever
19. MDAG: Nic nie jest wieczne | Nothing Lasts Forever

„Diament nigdy nie był rzeczą z gruntu prawdziwą. Diament zawsze był kłamstwem na każdym poziomie. Dlatego syntetyczny diament jest kłamstwem na temat kłamstwa” – te słowa Aji Raden, projektantki biżuterii i pisarki, oddają idealnie klimat filmu Jasona Kohna. Twórcy ruszyli w podróż dookoła świata, poznając głównych graczy diamentowego biznesu w przełomowym dla niego momencie. Świat zalewają syntetyczne diamenty i muszą się z tym zmierzyć wszyscy: od kupujących, przez specjalistów, jubilerów, świat marketingu, po decydentów rynku luksusowych kamieni. Przemysł stworzył wizję romantycznej miłości, w której diamenty grały ważną rolę. Ideę łączenia prawdziwej miłości z diamentami cementowały filmy i literatura. Jeszcze 10 lat temu Martin Rappaport, decydujący o standaryzacji diamentów i ich cenach, czy Stephen Lussier, prezes De Beers, czyli największej firmy wydobywającej diamenty, nie wystąpiliby przed kamerami, ale czasy się zmieniły. W filmie pojawia się również gemmolog Dusan Simic, który próbuje wymyślić sposób na odseparowanie prawdziwych diamentów od sztucznych. Jednak i on zaczyna zadawać sobie pytanie, czy to ma w ogóle sens. Z kolei John Janik, doktor nauk w dziedzinie produkcji sztucznych diamentów, ma własny powód, aby doprowadzić do upadku imperium De Beers. Film opowiada o psychologicznej i materialnej wartości diamentów i przy okazji poddaje w wątpliwość sens naszej chęci do ich posiadania.

„The diamond was never real either. The diamond was always a lie. So the synthetic diamond is just a lie about a lie.” says one of the protagonists Aji Raden. Illusions and reality merge, where authenticity and imagination overlap, and questions arise about the value we place on the goods around us.

Newsletter
Zapisz się na newsletter

* wymagane pola