19. MDAG: Lot | Flight
19. MDAG: Lot | Flight

Portret Romana Stańczaka – legendarnego performera i rzeźbiarza, będącego ważnym punktem odniesienia dla absolwentów słynnej Kowalni (pracowni Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej ASP – jedno z czołowych ugrupowań młodej sztuki polskiej lat 90. XX wieku): Pawła Althamera, Katarzyny Kozyry, Artura Żmijewskiego. Jako najbardziej bezkompromisowy głos pokolenia, Stańczak niszczył swoje wewnętrzne mieszczaństwo, skalpując meble, obwiązując się kablami, wywracając czajnik na lewą stronę… Rola twórcy przeklętego dużo go jednak kosztowała. Dlaczego nagle zniknął? Co się z nim działo przez te wszystkie lata? Po latach nieobecności w świecie sztuki, Stańczak dostaje szansę, by wrócić do gry – Biennale w Wenecji. Najpierw jednak musi się skonfrontować ze zniszczeniami we własnym życiu. Czy wciąż jest tą samą osobą, tym samym artystą? Film łączy archiwa i materiały aktualne w kolaż bez szwów. Rejestruje twórczy szał i misterną robotę artysty, który rozkrawa i zszywa na nowo cały przenicowany samolot. Szydełkuje w metalu wielkości wieloryba. Wystawa w Polskim Pawilonie nigdy nie była tak szeroko dyskutowana jak w 2019 r. O czym naprawdę jest rzeźba, która Polakom kojarzy się jednoznacznie z katastrofą smoleńską? Czy Stańczakowi uda się odbudować swoją karierę oraz pozszywać na nowo relacje z bliskimi?

A portrait of Roman Stanczak, legendary performer and sculptor of the 90s and source of inspiration for the alumni of the famed Kowalnia studio of Warsaw’s Academy of Fine Arts, including Pawel Althamer, Katarzyna Kozyra and Artur Zmijewski. Tying himself up with power cords, stripping furniture, turning a metal kettle inside out, Stańczak has been exploring ways to kill his inner bourgeois, making him the most uncompromising artist of his generation. But being a true rebel comes with a cost. Why did he disappear off the face of the earth? What’s been happening to him through all those years? After decades of absence, Stańczak gets a chance to reemerge in the art world – he is asked to prepare the Polish pavillon for the 2019 Venice Biennale. Torn and conflicted, he has to also face the damage in his personal life. Is he still the same person and the same artist? Juxtaposing archival footage with contemporary shots, the film is a rough and honest collage. The audience is privy to Stanczak’s frenzied but precise creative process, while he cuts up and puts back again a plane turned inside out, using lacework techniques for scrap metal the size of a whale. Never before has the Polish Pavilion at the the Venice Biennale been a theme of such fervent discussions. For Polish audiences the artist’s work inevitably brings to mind the Smolensk plane crash, but what’s the true meaning behind the installation? Can Stańczak rebuild his career and fix all his strained relationships?

Newsletter
Zapisz się na newsletter

* wymagane pola