Spektakle z legendarnej, londyńskiej sceny prezentowane na wielkim ekranie. Zobacz przedstawienia z National Theatre w Kinie Studyjnym GCF. Od grudnia co miesiąc, zawsze w czwartkowy wieczór, widzów zaprasza KINOTEATR.
Royal National Theatre (Królewski Teatr Narodowy) w Londynie, znany powszechnie jako National Theatre, jest kulturalną wizytówką Wielkiej Brytanii. Jako scena narodowa National Theatre ma w swoim repertuarze przede wszystkim klasykę rodzimą (zwłaszcza dzieła Shakespeare’a), a także obcą i dramaty współczesne.
Do tej pory zespół przygotował ponad 800 premier. W jednym sezonie daje ponad tysiąc przedstawień dla ponad pół miliona widzów (nie licząc tych, którzy zasiadają w salach kinowych). W spektaklach sygnowanych przez National Theatre występują największe gwiazdy światowego teatru i kina, m.in. Helen Mirren, Ralph Fiennes, Tom Hiddleston, Benedict Cumberbatch, Mark Strong, Chiwetel Ejiofor czy James Franco.
Gdyńskie Centrum Fimowe zaprasza kinomanów, ale też miłośników teatr, do obcowania z teatrem w niecodzienny sposób. Przed nami cztery spektakle:
Harmonogram pokazów:
CYRANO DE BERGERAC – czwartek, 9 grudnia 2021, godz. 17.00
PRZEŚWIT – czwartek, 13 stycznia 2022, godz. 17.00
BANK BRACI LEHMAN – czwartek, 17 kutego 2022, godz. 17.00
ZIEMIA NICZYJA – czwartek, 17 marca 2022, godz. 17.00
Więcej o prezentowanych spektaklach:
CYRANO DE BERGERAC
seans w czwartek, 9 grudnia 2021, godz. 17.00
James McAvoy (X-Men, Pokuta, Split) powraca na scenę w nowej, innowacyjnej adaptacji Cyrano de Bergeraca prosto z londyńskiego West Endu.
Zaciekły, żarliwy w słowie i osławiony w walce, dumny żołnierz i znakomity poeta, Cyrano de Bergerac, darzy uczuciem nieświadomą tego Roxane – swą piękną, inteligentną kuzynkę.
Wydaje się, że Cyrano ma wszystko: lotny umysł, poczucie humoru, dobrą kondycję, wielkie serce… i nos tak duży, że przysłania mu szanse na znalezienie miłości. Choć ta niedoskonałość każe mu „bronić się” ostrym jak brzytwa dowcipem, który staje się jego mocną stroną, sam Cyrano dostrzega w fizycznej ułomności przekleństwo.
Podejrzewa, że z jej powodu Roxane go odrzuci. Tymczasem przystojny, choć pozbawiony poetyckich talentów Christian zakochuje się w Roxane. Prosi Cyrano, by pomógł mu zdobyć jej serce… Czy Cyrano ma szansę w starciu ze społeczeństwem pogrążonym w narcyzmie? A może mistrzostwo, z jakim Cyrano posługuje się słowem, olśni Roxane?
Arcydzieło Edmonda Rostanda adaptuje Martin Crimp, reżyseruje doceniany prestiżowymi wyróżnieniami Jamie Lloyd, który wraz ze zdobywającym fantastyczne recenzje Jamesem McAvoy’em nominowany był do Olivier Awards (w odrębnych kategoriach).
Minimalistyczna inscenizacja i inwencja, z jaką użyto języka, by siła Cyrano dosłownie wybrzmiała, czynią tę sztukę aktualną i żywą. Można odczytywać ją jako alegorię piękna: widzialnego, jak i ukrytego, jako opowieść o umiłowaniu słów, ich potędze.
Autor: Edmond Rostand (w adaptacji Martina Crimpa)
Czas trwania: 180 minut
Obsada:
James McAvoy (Cyrano de Bergerac), Anita-Joy Uwajeh (Roxane), Michele Austin (Ragueneau), Tom Edden (De Guiche)
Twórcy:
Jamie Lloyd (reżyseria), Marc Brenner (zdjęcie w tle)
PRZEŚWIT
seans w czwartek, 13 stycznia 2022, godz. 17.00
Bill Nighy (To właśnie miłość, Hotel Marigold) i Carey Mulligan (Wielki Gatsby, Obiecująca. Młoda. Kobieta) w długo oczekiwanej sztuce autorstwa Davida Hare w reżyserii Stephana Daldry’ego (Audiencja).
Pewnego przenikliwie chłodnego londyńskiego wieczoru nauczycielce Kyrze Hollis nieoczekiwaną wizytę składa jej były kochanek, Tom Sergeant – spełniony i charyzmatyczny restaurator, któremu niedawno zmarła żona. Oboje próbują rozbudzić niegdyś namiętny związek, po to tylko by znaleźć się w ogniu niebezpiecznej walki przeciwstawnych ideologii i wzajemnych pragnień.
Autor: David Hare
Czas trwania: 135 minut
Obsada:
Carey Mulligan (Kyra Hollis), Bill Nighy (Tom Sergeant)
Twórcy:
Stephen Daldry (reżyseria), Bob Crowley (scenografia), John Haynes (zdjęcie w tle)
BANK BRACI LEHMAN
seans w czwartek, 17 kutego 2022, godz. 17.00
1844 rok, zimny wrześniowy poranek. Trzech braci przybywa do Nowego Jorku, marząc o spełnieniu amerykańskiego snu. Tak rozpoczyna się epicka historia rodzinnej firmy, która zmieniła losy świata. 163 lata później firma, którą założyli Lehmanowie spektakularnie zbankrutuje, wywołując tym samym największy w historii kryzys finansowy.
Historia opowiedziana na deskach teatru skupia się jednak nie na ekonomicznych zawiłościach, lecz na losach rodziny, której dzieje śledzimy przez trzy pokolenia.
The Lehman Trilogy reżyseruje Sam Mendes (American Beauty, Droga do szczęścia, Skyfall, Spectre) – wiecie już, jak fascynujący będzie ten psychologiczny portret i jak silne emocje Was czekają!
Za scenografię odpowiedzialna jest Es Devlin, która powołała do życia mroczny świat w uwielbianym przez widzów Hamlecie. I tym razem jej wizja zapadnie mocno w pamięć.
Oryginalna sztuka trwała ponad 5 godzin (wersja prezentowana obecnie ma 3 godziny). Całą obsadę stanowi trzech wielokrotnie nagradzanych i cenionych przez widzów aktorów: Simon Russell Beale, Ben Miles i Adam Godley, którzy nie tylko grają trzech braci, założycieli firmy, ale również ich dzieci i wnuki.
Sztuka została wysoko oceniona przez krytyków jako udana adaptacja, zachowująca istotę i poetycki język francuskiego oryginału. Prostota i elegancja, z jakimi Sam Mendes opowiada tę wielowątkową historię, na długo zapadnie widzom w pamięć. Żaden miłośnik teatru nie może tego przegapić.
Autor: Ben Power (na podstawie sztuki Stefana Massiniego)
Czas trwania: 220 minut
Obsada:
Simon Russel Beale (Henry Lehman), Adam Godley (Mayer Lehman), Ben Miles (Emanuel Lehman)
Twórcy:
Sam Mendes (reżyseria), Es Devlin (scenografia), Katrina Lindsey (kostiumy), Jon Clark (światło), Nick Powell (ścieżka dźwiękowa), Mark Douet (zdjęcie w tle)
Z recenzji:
Trzy najbardziej kunsztowne występy aktorskie, jakie kiedykolwiek zobaczysz. (The New York Times)
Zachwycające… mistrzowska gra aktorska (The Guardian)
Teatr w najlepszym wydaniu (The Times)
ZIEMIA NICZYJA
spektakl w czwartek, 17 marca 2022, godz. 17.00
Ian McKellen („Władca Pierścieni”, „X-men”, „Hobbit”) i Patrick Stewart („Star Trek”, „X-men”) tym razem w klasycznej już komedii Harolda Pintera („Kochanica Francuza”), laureata literackiej Nagrody Nobla, przedstawiciela teatru absurdu.
Ci dwaj legendarni brytyjscy aktorzy – jako pisarze Spooner i Hirst – spotykają się w jednym z londyńskich pubów i zaczynają pić. Hirst przekroczył już sześćdziesiątkę, to pisarz uznany i zamożny; ma sekretarza, doradcę finansowego i lokaja. Jest uzależniony od alkoholu i ludzi, którzy dla niego pracują, a równocześnie nim rządzą. Spooner też ma szósty krzyżyk na karku. Twierdzi, że jest poetą i należy do zespołu nowego pisma poetyckiego, że ma żonę, dwie córki i domek z ogródkiem. Po pewnym czasie panowie z pubu przenoszą się do znajdującej się nieopodal rezydencji Hirsta. Coraz bardziej pijani, opowiadają sobie coraz bardziej niewiarygodne historie. Zakończenie wieczoru komplikuje pojawienie się dwóch niepokojących i tajemniczych młodych ludzi (w tych rolach Owen Teale i Damien Molony).
Jak pisał Bolesław Taborski we wstępie do wydania dramatów Pintera: „Hirst i Spooner są więźniami swej pamięci, a może fantazji, ułudy, zmyśleń (…). Zostajemy więc z pytaniami: co jest prawdą, a co wymysłem i ułudą? Pinterlandia to kraj wielu pytań bez odpowiedzi. Jej twórca, jak wiemy z jego własnych wypowiedzi, nie ma gotowych formuł i wedle takich nie pisze. Wieloznaczność jest dla niego czymś naturalnym”.
Spektakl reżyseruje Sean Mathias („Piętno”). Przedstawienie powraca na scenę West Endu po olbrzymim sukcesie na Broadwayu. Spektakl otrzymał Evening Standard Theatre Award jako najlepsze wznowienie sezonu.
Autor: Harold Pinter
Czas trwania: 170 minut
Obsada:
Ian McKellen (Spooner), Patrick Stewart (Hirst), Owen Teale (Briggs), Damien Molony (Foster)
Twórcy:
Sean Mathias (reżyseria), Johan Persson (zdjęcie w tle)
Z recenzji:
Wzorcowa inscenizacja. (The Times)
Czterech wspaniałych aktorów w niezwykłej sztuce. (Time Out)