Europejska sieć wystawiennicza Europa Cinemas wybrała 17 projektów do wsparcia trzeciej edycji Collaborate To Innovate, programu nagradzania innowacyjnych i opartych na współpracy projektów opracowanych przez lokalne kina studyjne.
Wśród nagrodzonych jest Gdyńskie Centrum Filmowe i projekt TWARZĄ W TWARZ Z KINEM EUROPEJSKIM, skierowany do grup szkolnych – dzieci powyżej 8 roku życia. Po każdym seansie widzowie będą pytani o wrażenia, aby ocenić, czy taka forma doświadczania kina przekłada się na lepszy odbiór filmu. Projekt rozpocznie się w październiku 2023 i potrwa do czerwca 2024.
W oczach dzieci i młodzieży kino europejskie znacznie różni się od filmów, które oglądają na platformach streamingowych czy w multipleksach. Młodzi widzowie wskazują, że kino europejskie porusza tematy nieznane im kulturowo, a przedstawiana rzeczywistość znacznie różni się od ich codziennego życia, co utrudnia jej zrozumienie. W zależności od tego, w jakiej kulturze się wychowaliśmy, inaczej postrzegamy normy, zachowania, przedmioty i innych ludzi. Aby ułatwić młodzieży zrozumienie kontekstów kulturowych, pomóc im wczuć się w specyfikę danego kraju oraz wyjaśnić tradycje i zachowania, które widzą na ekranie, wybraliśmy metodę eksperymentalną. Ludzie lepiej uczą się poprzez praktykę – dlatego w ramach proponowanego przez nas projektu każdemu europejskiemu pokazowi filmowemu dla dzieci i młodzieży towarzyszyć będzie podróż przez żywą historię i kulturę danego kraju.
Projekt będzie składał się z sześciu wydarzeń specjalnych w Gdyńskim Centrum Filmowym oraz jednego dodatkowego wydarzenia w Kinie Charlie w Łodzi. Wszystkie wydarzenia będą organizowane w partnerstwie z innymi kinami i instytucjami promującymi kulturę wybranych krajów. Każde spotkanie filmowe w Gdyni będzie dotyczyło jednego z krajów europejskich (tj. kino niemieckie, kino francuskie, kino skandynawskie, kino włoskie, kino czeskie, itp.)
W ramach projektu dzieci i młodzież nie tylko obejrzą jeden film europejski, odpowiedni dla ich grupy wiekowej, ale także będą mogły doświadczyć kultury wybranego kraju poprzez zmysły (smak, słuch, wzrok, zmysł dotyku). Chcemy, aby ich doświadczenie było pełne wrażeń i emocji, dlatego przed każdym seansem młodzi widzowie posłuchają muzyki, skosztują charakterystycznych dla danego kraju potraw i przekąsek, nauczą się podstawowych zwrotów w języku danego kraju i poznają jego specyficzne symbole. Do projektu zaprosiliśmy przedstawicieli dwóch z nich – Hiszpanii i Niemiec. Naszymi partnerami będą kina działające w Valladolid, Terrassie i Poczdamie. We współpracy z liderem projektu – Gdynią – zaprezentują one swoje kraje młodym widzom w Gdyni.
Kina biorące udział w projekcie:
- Gdyńskie Centrum Filmowe
- Kino Charlie w Łodzi
- Thalia Cinema w Poczdamie
- Cinema Catalunya w Terrassie
- Cinema Casablanca w Valladolid
- Cinema Broadway w Valladolid
- Cinema Manhattan w Valladolid
Europa Cinemas przyznaje maksymalnie 100 000 euro na projekt. 17 nowych projektów, reprezentujących 99 kin, podzieli się łączną kwotą wsparcia w wysokości prawie 1,4 miliona euro.