Wydarzenia
1000 uczniów na lekcjach z historii kina!
1000 uczniów na lekcjach z historii kina!

W ramach zajęć współfinansowanych przez Miasto Gdynia, a zatem bezpłatnych dla uczniów, przeprowadzono 30 dwugodzinnych zajęć. Uczestniczyli w nich uczniowie – od czwartoklasistów z gdyńskich podstawówek po maturzystów – ze szkół z Chyloni, Babich Dołów, Karwin, Śródmieścia, Obłuża, Działek Leśnych, Małego Kacka, Pogórza, Leszczynek, Orłowa, Oksywia, Cisowej.

Nie wszyscy pomieścili się w bezpłatnej ofercie współfinansowanej przez Miasto Gdynia. W serii dodatkowych, płatnych zajęciach wzięło udział blisko 400 ucznió w, już nie tylko z Gdyni i nie tylko ze szkół publicznych. Daje to łącznie liczbę prawie 1000 młodych ludzi, którzy wiosną 2019 roku poznawali kino i film od podszewki.

Najważniejszym celem projektu było wykreowanie w Gdyńskim Centrum Filmowym przestrzeni edukacyjnej dla młodzieży. W tym obiekcie kinowym, produkcyjnym i szkolnym młodzież otrzymywała rzetelną, ciekawie przekazaną i wzbogaconą o część warsztatową wiedzę na temat historii kina i form filmu. Udało się nam zwiększyć wrażliwość filmową u młodzieży i dać kompetentne wsparcie nauczycielom w przygotowaniu młodych ludzi do pełnoprawnego odbioru i tworzenia kultury i sztuki, zwłaszcza filmowej, oraz uczestnictwa w życiu społecznym – mówi Adam Kamiński, pomysłodawca i koordynator projektu.

Duży zakres wiedzy z historii kina, rozumienia filmu, jego analizy i interpretacji stał się nie tylko elementem programu szkolnego, ale także budzącą zainteresowanie i zapotrzebowanie częścią współczesnej edukacji kulturalnej. Cykl zajęć edukacyjnych dla młodzieży szkolnej w Gdyńskim Centrum Filmowym wyszedł naprzeciw tym potrzebom. Ma on z jednej strony służyć zrozumieniu filmu, a z drugiej – zrozumieniu świata poprzez film.

Uczestnicy zajęć podczas zajęć zobaczyli studio filmowe, najnowsze techniki używane przy kręceniu obrazu, montażownie, dawne kamery oraz projektory, a także współczesne projektornie i nowoczesne sale kinowe. Zajęcia miały charakter zwiedzania przestrzeni produkcyjno-prezentacyjnej, miniwykładu ilustrowanego fragmentami filmów, a także warsztatów tematycznych. Kompetentni edukatorzy – filmoznawcy, wykorzystując materiały multimedialne, opowiadali o ewolucji filmu, gatunkach, kulisach jego powstawania i nauczą, jak go odbierać i omawiać.

Wkrótce ogłosimy szczegóły na temat kontynuacji projektu po wakacjach. 

 

Wśród tematów, jakie można omawiać, podczas zajęć w Gdyńskim Centrum Filmowym, są:

1. Opowieść o początkach kina. Fotografia. Początki kamery i projektora. Thomas Edison i inni pierwsi wynalazcy. Bracia Lumiere – kinematograf – pierwsze publiczne pokazy – kino

2. Historia gatunków filmowych. Kino gatunkowe i hybrydy gatunkowe

3. Jak to jest zrobione? Specyficzne dla filmu środki formalne, które składają się na przekaz: zdjęcia, muzyka, oświetlenie, montaż. Jak rozumieć film i mówić o nim

4. Kino a inne sztuki (z naciskiem na literaturę). Ekranizacje. Jak film czerpie z literatury. Różnice w sztukach. Ograniczenia formalne w filmie. Konieczność wyboru ścieżki interpretacyjnej przez reżysera. Muzyka i dźwięk w filmie. Rola sztuk wizualnych: scenografia, kostiumy

5. Symbolika w filmie. Jak symbole kultury funkcjonują w obrazie filmowym

6. Kino dokumentujące. Kino w służbie propagandy, polityki, wojny, wyborów, wreszcie handlu (reklama)

7. Co trzeba zrobić, aby film dostał Oskara? Kino festiwalowe, filmy a festiwale

8. Filmy animowane. Krótka historia i tworzenie

9. Współczesne kino rozrywkowe. Blockbustery

10. Kino polskie. Przegląd, charakterystyka

2019-02-26 11.19.35.jpg

2019-02-26 10.39.44.jpg

IMG_5951.jpg

IMG_5911.jpg

Newsletter
Zapisz się na newsletter

* wymagane pola