Dużo do czytania! Analizy, rozmowy, eseje, przekłady, poezja
Władza jest tematem przewodnim najnowszego, 31. numeru Kwartalnika Artystycznego „Bliza”, pierwszego w historii magazynu artystycznego wydawanego w Gdyni. Pismo można kupić między innymi w kasie Kina Studyjnego Gdyńskiego Centrum Filmowego.
„Bliza” ukazuje się od listopada 2009 roku. Nazwę zaczerpnięto z języka kaszubskiego, w którym „bliza” oznacza ona latarnię morską. Op racowanie graficzne nawiązuje do tradycji modernistycznych miasta.
„Bliza” stara się łączyć wysoki, ogólnopolski poziom kulturalny z ukazywaniem ważnych lokalnych zdarzeń i osobowości. Jako magazyn artystyczny prezentuje zjawiska z różnych dziedzin sztuk: plastycznych, muzycznych, teatralnych, filmowych, literatury, architektury. Interesuje się także obyczajowością i semiotyką rzeczywistości.
Mecenasem Kwartalnika Artystycznego „Bliza” jest Miasto Gdynia.
Wydawca: Leszek Kopeć
Redakcja:
Paweł Huelle – redaktor naczelny
Adam Kamiński – sekretarz redakcji
Piotr Millati – redakcja eseju
Wojciech Boros – redakcja poezji
Projekty graficzne: Magdalena Danaj
Spis treści 31. numeru Magazynu Artystycznego „Bliza”
WŁADZA
Iza Klementowska, Nie taka książka
Małgorzata Czermińska, Muzeum II Wojny Światowej i jego wrogowie
Stasia Budzisz-Cysewska, Wańka-wstańka
Piotr Kurpiewski, Władcy Rusi na rosyjskim ekranie. Wizja historyczna czy polityczna
Monika Samsel-Chojnacka, Seks, kłamstwa i permanentna inwigilacja. Jak to się robi po szwedzku Mateusz Piskozub, Ludzie o głębszym poczuciu przyzwoitości. Czesi w Gorejącym krze wie Agnieszki Holland
Małgorzata Major, Władza małego ekranu
Julia Gierczak, Nadzorować i karać w rejonie Twin Peaks
Agata Włodarczyk, Kto ma prawo decydować o androidach?
Michał Trusewicz, Falliczne pistolety, nie-kobiety i nie-mężczyźni. Queerowanie filmów Patryka Vegi
Marta Maliszewska, Dlaczego kobiety uwielbiają Greya? Dominacja mężczyzny a stereotypy
Marek Gajdziński, Terror narracji
Balbina Hoppe, Władza natury nad Sceną Letnią w Orłowie
Celina Łozowska, Sztuka w przestrzeni publicznej. Kulturalne narzędzie bitwy o władzę
Przemysław Gulda, Muzyk we władzy. Kto rządzi rynkiem muzycznym
Michał Szablewski, Intronizacja godności. Nie tylko korona Jean-Michela Basquiata
Magdalena Skrzypczak, Kompozycja władzy w fotografii Roberta Mapplethorpe’a
ROZMOWY I DYSKUSJE
Z naszego optymizmu niewiele zostało. Z prezydentem Aleksandrem Kwaśniewskim o różnych aspektach władzy rozmawia Aleksander Świeszewski
Władza historii czy władza nad historią. Z profesorem Georges’em Minkiem rozmawia Patrycja Bukalska
POEZJA
Krystyna Dąbrowska, Nasz język i inny wiersz
Rafał Gawin, Najmniejszy koncert świata i inne wiersze
Monika Maciasz, sądny dzień i inne wiersze
Julia Niedziejko, domki z betonu, ludziki z plasteliny i inne wiersze
PRZEKŁADY
Billy O’Callaghan, Karmiąc umarłych. Władza świętej pamięci. Z angielskiego przełożył Marek Gajdziński
Demosthenes Davvetas, Dźwięki wszechświata. Z greckiego przełożyli Alicja Kajtanowska i Przemysław Kossakowski
RECENZJE
Bartosz Dąbrowski, Kaligrafia i ironia. Body art Olgi Kubińskiej
Paweł Zbierski, Czas Józefa. O książkach ojca Józefa Puciłowskiego
ZAPISKI
Marek Gajdziński, Notka do Karmiąc umarłych Billy’ego O’Callaghana
Michał Cierzniak, Duch–Zmiany–Miejsca. Słowo o konkursie
Piotr Sobierski, Urodzaj musicalu. Znakomity sezon w polskich teatrach muzycznych
Paweł Zbierski, Dziennik kataloński (fragmenty)
Marek Wittbrot, Szkice (XXII)
Kazimierz Nowosielski, Na pograniczu światła i ciemności. O malarstwie Janusza Lewandowskiego
Adam Wiedemann, Ucho w Rosole (30) Gwałceni i wykluczeni
Wojciech Boros, Prozaicy i Prozaiczki – łączcie się! II Błyskawiczny Konkurs Prozatorski A4
Wojciech Boros, Siódmy Piórnik ponownie w Gdyni!