
Byliśmy scenografią
W 1975 roku, zaraz po zakończeniu wojny w Wietnamie, Hoa Thi Le i Hue Nguyen Che przeżyli piekło, uciekając łodzią przez dziewięć dni na Filipiny. Kiedy tam dotarli zostali umieszczeni w obozie dla uchodźców i wykorzystani jako statyści podczas kręcenia filmu „Czas Apokalipsy”. Dla filmowców stali się po prostu elementem scenografii, podobnie jak prawie 100 innych osób z obozu. Teraz wracają do tego wydarzenia, rzucając światło na sposób, w jaki film przenika się z rzeczywistością i gdzie leży granica tego, na co mogą pozwolić sobie artyści z Zachodu względem mieszkańców krajów, w których tworzą swoje projekty. Ostrzeżenie: ten film zawiera efekty stroboskopowe.
Hoa Thi Le and Hue Nguyen Che fled the country on a small boat. They docked in the Philippines, where they were utilized as extras in the filming of “Apocalypse Now”.
Przytul mnie mocno
Pełen czułości obraz relacji dwóch zakochanych w sobie po uszy osób. Widzimy, jak Corinne i Tiana myją wspólnie zęby, rozwieszają pranie, spędzają wieczór w swoim przytulnym domu. Chciałyby w spokoju żyć, cieszyć się sobą i myśleć o przyszłości. Niestety nie tak wygląda życie queerowych par, nawet w krajach, które do tej pory uchodziły za przyjazne osobom LGBTQ+, jak Stany Zjednoczone. Pomiędzy słowami w ich rozmowach pojawia się obawa, co się wydarzy, kiedy konserwatywne władze zaczną zaostrzać swoją homo- i transfobiczną narrację. Rodziny także nie zawsze są w stanie zrozumieć ich tożsamość i sposób widzenia rzeczywistości. Mimo tych wszystkich rozterek, za sprawą pięknych zdjęć, łatwo zanurzyć się w tym wypełnionym miłością świecie, rozgościć się na chwilę w życiu osób bohaterskich i cieszyć z nimi, że znalazły siebie. Ten seans pokazuje, że miłość jest w stanie pokonać wszystkie trudności.
A chronicle of the power and complexity of the relationship between Corinne and Tiana, two Queer Black womxn.
67 milisekund
Pocisk opuszcza z ogromną prędkością pistolet i dociera do ciała człowieka, rozrywając je z brutalną dokładnością. Twórcy filmu przyglądają się temu ułamkowi sekundy, rozkładając na czynniki pierwsze trajektorię lotu kuli, którą uchwycił miejski monitoring. Po jednej stronie są oni – francuscy policjanci, którzy zaczynają strzelać bez jasno uzasadnionej przyczyny. Z drugiej strony chłopak, na którego życiu ta jedna kula odcisnęła nieodwracalne piętno. Gdzie jest granica, której państwo nie może przekraczać wobec swoich obywateli? Sprawą tego postrzału żyła cała Francja, kiedy wypłynęły użyte w filmie zapisy rozmów telefonicznych policjantów, którzy starali się zamieść całą sprawę pod dywan.
In search of a projectile whose trail has been captured on surveillance camera footage bearing witness to a serious incident, the film follows its trajectory and those of its main protagonists.
Czy jestem najchudszą osobą, jaką widzieliście?
„Hej, chodźmy razem na dietę” – tymi z pozoru niewinnymi słowami rozpoczęła się dramatyczna historia Eishy. Razem z siostrą Seemą już jako dzieci zaczęły kontrolować to, co i kiedy jedzą. Seema traktowała to jako zabawę. Dla Eishy z czasem chęć bycia szczupłą zaczęła zamieniać się w zaburzenia odżywiania, doprowadzając ją na skraj śmierci. Po latach w swoim osobistym filmie wraca do tamtych wydarzeń, w niezwykle delikatny, intymny i celny sposób pokazując, w którym momencie i z jakich powodów zachorowała na anoreksję. To opowieść zarówno o siostrzanej miłości i rywalizacji, wygórowanych standardach wyglądu we współczesnym świecie, sytuacji osoby z rodziny migrantów w Quebecu, ale też o obsesyjnej chęci kontroli i perfekcjonizmie, który powoli niszczy życie.
Eisha and Seema were more than sisters, they were soul mates, and a joint diet offered a shared sense of purpose. But their carefree project pushed Eisha to the very brink of death.
Lift Lady
Brutalistyczna architektura, płatna winda i surrealizm otoczenia to codzienność Mzii, byłej snajperki, nadzorującej jedyny taki ciąg komunikacyjny na świecie. Groteskowość osiedla i przywary mieszkańców malują tragikomiczny obraz współczesnej Gruzji.
Brutalist architecture, a toll elevator and the surrealism of the environment are the daily life of Mzia, a former sniper overseeing this globally unique transportation system.