Tony Conrad był awangardowym amerykańskim artystą wideo, eksperymentalnym reżyserem, kompozytorem, muzykiem, performerem, edukatorem i pisarzem, którego otwarte, innowacyjne i interdyscyplinarne myślenie o sztuce, mediach i idei nauczania pozwoliło zredefiniować dotychczas znany kanon sztuki niemal na każdej płaszczyźnie jego działania. Był pionierem drone music i filmu strukturalnego, a wyznacznikiem jego twórczości okazały się głównie relacje pomiędzy dźwiękiem, poruszającym się obrazem i grą. Współpracował i występował z szeroką rzeszą arystów, takich jak John Cale i La Monte Young w Theatre of Eternal Music, znanym jako The Dream Syndicate (lata 60. ubiegłego wieku). Grał z Lou Reedem w The Primitives i odegrał znaczącą rolę w stworzeniu The Velvet Underground, a następnie porzucił muzykę na rzecz nakręcenia eksperymentalnego czarno-białego filmu „The Flicker”. Nawoływał do zmiany dotychczasowych zasad edukacji i odrzucenia przyjętego przez nas modelu nauczania. Wpłynął również na karierę wielu popularnych artystów i muzyków – i być może dlatego po jego śmierci w 2016 roku umieścili hołd oddali mu między innymi: Hollis Frampton, Paul Sharits, Pitchfork i Stereogum.
Mimo to pozostał nieznany dla szerszej pubiczności. Film jest próbą wniliwego spojrzenia na postać i twórczość Conrada. Zbudowany z materiałów archiwalnych, które reżyser zbierał i nagrywał od czasu pierwszego spotkania z Conradem w 1994 roku, ukazuje bezkompromisową pięćdziesięcioletnią karierę artysty na płaszczyźnie filmu, muzyki wideo, telewizji i edukacji, podkreślając jej rolę i znaczenie. Dokumentuje artystyczną odmienność Conrada i siłę, jaka w nim tkwiła, a także godne uwagi i znaczące dokonania w sferze kompozycji i performensu. Poznajemy niezwykłego w swoim rodzaju artystę i człowieka, który tak naprawdę chciał zniszczyć w dobrej wierze system, w jakim przyszło mu funkcjonować.
”Tony Conrad: Completely in the Present” is a non-fiction film examining the pioneering life and works of artist, musician, and educator, Tony Conrad. Tony Conrad was one the great American artists of our time, yet to the world at large he remains criminally under appreciated. Since the early 1960s, Conrad’s films and compositions have been the stuff of legend for artists and musicians everywhere. His vast, interdisciplinary repertoire has single-handedly created and influenced major film and compositional movements. He performed in and recorded the soundtrack to Jack Smith’s legendary Flaming Creatures; he turned the paradigms of cinema upside down with The Flicker, a film composed of only black and white frames; his development and practice of Just Intonation and Minimalism through his work with Stockhausen and La Monte Young still has the music establishment scratching their heads; his pivotal role in the formation of The Velvet Underground has directly or indirectly influenced everyone who has picked up a guitar since; as an early adopter of activist public access television he democratized the emerging medium of portable video. In his later years he continued to perform and make work that pushed the boundaries of reason for which he has finally begun to receive worldwide attention. Utilizing intimate footage of Tony and his collaborators shot over the last twenty-two years, as well as his own archive of recordings and films, ”Tony Conrad: Completely in the Present” mirrors Conrad’s own playfully radical approach to art making. The non-linear structure allows Conrad to wildly free associate his streams of consciousness, revealing an honest and humane way of navigating a remarkable, creative life.