Tytuł oryginalny: Close
Kraj i rok produkcji: Belgia/Holandia/Francja, 2022
Język: niderlandzki, flamandzki, francuski
Gatunek: dramat
Reżyseria: Lukas Dhont
Scenariusz:Angelo Tijssens, Lukas Dhont
Obsada: Eden Dambrine, Gustav De Waele, Émilie Dequenne
Najważniejsze nagrody:
- Grand Prix dla najlepszego filmu na 75. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes
Opis filmu:
Nagrodzone Grand Prix w Cannes Blisko Lukasa Dhonta to niezwykle czuła opowieść o przyjaźni dwóch 13-latków. Léo i Rémi uwielbiają spędzać ze sobą czas, ich relacja jest intensywna, spontaniczna, żywa. Jednak głupie plotki, presja rówieśników i zagubienie w świecie, który nigdy nie jest oczywisty, powodują, że Léo zaczyna się oddalać i ranić Rémiego. Nikt we współczesnym kinie nie potrafi pracować z młodymi aktorami tak, jak autor pamiętnej Girl – z każdego gestu, spojrzenia, wypowiedzianego słowa kilkunastoletnich aktorów bije prawda. Dhont opowiada o bezradności, która jest nieodłącznym elementem dojrzewania – któż mając 13 lat, potrafi ocenić siłę swoich uczuć i decyzji? 31-letni belgijski reżyser nikogo nie ocenia i kieruje się niezwykłą empatią, która wyróżnia tylko największych humanistów światowego kina. Blisko staje się nie tylko pięknie sfilmowaną historią coming-of-age, lecz przede wszystkim uniwersalnym filmem o akceptacji swoich błędów i nauce przeżywania najtrudniejszych, najbardziej bolesnych emocji.
MŁODZI W CENTRUM KINA o filmie:
Film „Blisko” został oceniony przez uczniów nieco lepiej niż przeciętnie. Podobnie jak w przypadku wielu innych filmów, lepsze noty uzyskała sama produkcja niż skłonność do ewentualnego polecania go innym osobom.
Wśród głównych mocnych stron filmu wskazywano grę aktorską (w tym rolę głównego bohatera), scenografię, montaż, zdjęcia, sposób ukazania emocji bohaterów oraz edukacyjny walor produkcji. Podkreślano, że styl filmu i fabuła były „tajemnicze”, a jednocześnie obraz realnie oddawał potencjalnie prawdziwą sytuację z życia, odkrywając trudy dorastania.
Wskazywano, że produkcja jest poruszająca („złapała za serce”). Film wzbudził wśród uczniów liczne refleksje, np. na temat odpowiedzialności za drugą osobę i odpowiednich zachowań międzyludzkich. Widzowie dostrzegli, że film dotyczył przyjaźni i jej utraty, relacji i samotności, potrzeb i ich nierozumienia. Stwierdzili, że obraz ukazuje wagę przyjaźni, ale również jej toksyczną stronę. Uczniowie zwrócili uwagę na to, jak traumatyczne mogą być doświadczenia związane z końcem relacji i radzenia sobie z życiową stratą.
Jednocześnie podkreślano niedosyt związany z puentą filmu. Pojawiły się także opinie, że film zawiera wiele „zbędnych scen”, które nie rozwijają fabuły, a gra aktorska jest denerwująca.