SZCZEGÓŁOWY PROGRAM SEANSÓW
2 czerwca, g. 18.00, Monos
reżyseria Alejandro Landes
Argentyna, Holandia, Niemcy, Szwecja, Kolumbia | 2019 | 102 min.
Wilk, Lady, Rambo, Yeti, Bum-Bum, Smerf, Szwedka i Pies to nastoletni partyzanci pilnujący amerykańskiej zakładniczki gdzieś w górach w Ameryce Południowej, pośród zjawiskowo sfilmowanych, soczystych i dzikich krajobrazów. Tajemnicza „Organizacja” daje im rozkazy przez radio, przydziela im krowę Shakirę, karabiny maszynowe do zabawy i pozwala na rytualne orgie po dniu ćwiczeń wojskowych. Kiedy przypadkowo ginie Shakira, zaczyna się walka o przywództwo w oddziale, który musi uciekać z gór do amazońskiej dżungli. Chaos i napięcie, które towarzyszyło nastolatkom zamienia się w brutalną walkę o przetrwanie w otoczeniu i nastroju przypominającym „Czas apokalipsy”. Zakładniczka wyczuwa szansę na ucieczkę, a oddział niszczy radio i tym samym kontakt z „Organizacją”. Młodzi rebelianci przypominający rozbitków z „Władcy much” zostają sam na sam ze swoimi demonami. Przedzierają się przez tropikalny las, a śmierć podąża za nimi…
Hipnotyzującą atmosferę świetnie podkreśla ścieżka dźwiękowa Miki Levi. „Monos – oddział małp” zrobił furorę na festiwalach Sundance (Specjalna Nagroda Jury) i Berlinale 2019, gdzie „The Guardian” ogłosił film „największym okryciem” i określił go jako „młodzieżowy „Czas Apokalipsy””.
Dzieło Alejandro Landesa jest oficjalnym kolumbijskim kandydatem do Oscara®.
4 czerwca, g.18.00, Magiczne Noce
reżyseria Paolo Virzi
Włochy | 2018 | 125 min.
Rzym, lato 1990 roku. Trwają Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Maradona eliminuje Włochów z finału, a carabinieri wyławiają z Tybru ciało uznanego producenta filmowego. Jego młoda kochanka wskazuje winnych – trzech początkujących scenarzystów. Antonino, Luciano i Eugenia trafiają na posterunek, gdzie spędzają intensywną noc. Na nowo przeżywają ostatnie burzliwe i emocjonujące 30 dni, które wywróciły ich życie do góry nogami.
9 czerwca, g. 18.00, Paryż Na Bosaka
reżyseria Dominique Abel i Fiona Gordon
Belgia, Francja | 2016 | 84 min.
Komedia „Paryż na bosaka” to pełna niecodziennych żartów i slapstickowej choreografii historia znajomości bibliotekarki z miasteczka na dalekiej północy Kanady i dziwnie pociągającego, ekscentrycznego kloszarda z Paryża. Czy ci czarujący dziwacy znajdą miłość w Mieście Świateł? W głównych rolach sami twórcy filmu – belgijsko-kanadyjski tandem: Dominique Abel i Fiona Gordon.
Uporządkowane życie Fiony (Gordon) zakłóca pewnego dnia pełen rozpaczy list od mieszkającej w Paryżu 88-letniej ciotki Marthy (nominowana do Oscara legenda francuskiego kina Emmanuelle Riva, znana z takich filmów, jak „Hiroszima moja miłość” i „Miłość”, w swojej ostatniej roli). Fiona wskakuje w pierwszy samolot do Europy. Na miejscu odkrywa, że Martha zniknęła. W lawinie spektakularnych katastrof poznaje Doma (Abel), uprzejmego, ale denerwującego kloszarda, który nie chce jej zostawić w spokoju. Z czasem przestaje jej to przeszkadzać…
Burleskowy, sfilmowany w fantazyjnym, charakterystycznym dla duetu Abel i Gordon stylu „Paryż na bosaka”, wykorzystuje humor, żeby opowiedzieć o najistotniejszych sprawach, takich jak śmierć, wolność wyboru, samotność i solidarność.
11 czerwca, g. 18.00, Van Gogh. U Bram Wieczności (KINO DLA SENIORA)
reżyseria Julian Schnabel
Francja, Irlandia, Szwajcaria, USA, Wielka Brytania | 2018 | 110 min.
Film Juliana Schnabla to zmysłowa opowieść o najbardziej owocnym i zarazem najbardziej dramatycznym okresie życia Vincenta Van Gogha (Willem Dafoe). Malarz szuka nowego miejsca do życia. Za namową przyjaciela wyjeżdża z Paryża do Arles w Prowansji. Tam, zafascynowany feerią barw i grą światła, niedoceniany artysta tworzy swoje najsłynniejsze obrazy. Tam też, błąkając się po malowniczych polach, niosąc sztalugę, pędzle i farby, stopniowo popada w obłęd, a przy tym zyskuje pewność, że sensem jego życia jest sztuka. Film odkrywa tajemnicę jego zagadkowej śmierci i przedstawia jako człowieka z krwi i kości, pełnego sprzeczności, wspieranego przez ukochanego brata i przyjaciela Paula Gauguina, z którym pod koniec życia popadł w śmiertelny konflikt. Opowiada o człowieku, który godzi się z własnym przeznaczeniem i wbrew wszelkim przeszkodom do końca idzie swoją ścieżką.
16 czerwca, g.18.00, Dom Nad Morzem
reżyseria Robert Guédiguian
Francja | 2017 | 107 min.
W malowniczej zatoce w okolicach Marsylii znajduje się piękna willa. Jej właściciel umiera. Gromadzi się przy nim trójka jego dorosłych dzieci: Angela, aktorka mieszkająca w Paryżu, Joseph, który przyjeżdża z dziewczyną młodszą od niego o połowę, oraz Armand, który jako jedyny pozostał w Marsylii, aby prowadzić rodzinną restaurację. Zastanawiają się, czym jest to magiczne miejsce, w którym się znajdują, kim się stali i jakie jest ich prawdziwe dziedzictwo. Mają poczucie mijającego czasu i szybko zmieniającego się świata. Czy będzie lepszy? Ich kontemplacyjny spokój burzy pojawienie się niespodziewanych przybyszy z zatopionej łodzi. Robert Guédiguian urodził się i mieszka do dnia dzisiejszego w Marsylii, w której nakręcił wiele swoich filmów (m.in. „Marius i Jeannette”i „Śniegi Kilimandżaro”). W „Domu nad morzem” występuje jego żona Ariane Ascaride, z którą nakręcił już 18 filmów.
18 czerwca, g. 18.00, Sny Wędrownych Ptaków
reżyseria Cristina Gallego i Ciro Guerra
Kolumbia, Dania, Meksyk | 2018 | 125 min.
Historia początków kolumbijskiego biznesu narkotykowego ukazana poprzez epicką opowieść o miejscowej rodzinie z plemienia Wayúu, która angażuje się w niezwykle dochodowe zajęcie, jakim była w latach 70-tych sprzedaż marihuany amerykańskiej młodzieży.
Gdy zachłanność i namiętność ścierają się z honorem, rozpoczyna się wojna wyniszczająca zwaśnione klany. Życie członków rodziny Wayúu, ich kultura oraz tradycje przodków są w niebezpieczeństwie.
23 czerwca, g.18.00, Oko Na Julię
reżyseria Kim Nguyen
Kanada | 2017 | 96 min.
Love story widziana z perspektywy… drona, w reżyserii Kima Nguyena, autora nominowanego do Oscara© za „Wiedźmy wojny”.
Gordon (Joe Cole, znany z seriali „Peaky Blinders” i „Czarne lustro”) pracuje w amerykańskiej firmie ochraniającej rurociąg położony na północnoafrykańskiej pustyni. Za pomocą robota-drona bacznie obserwuje okolicę. Pewnego dnia na horyzoncie zjawia się dziewczyna – Ayusha (Lina El Arabi), która intryguje Gordona. Ten odkrywa, że rodzice chcą ją zmusić do zamążpójścia ze starszym mężczyzną, którego ona nie zna, podczas gdy jest zakochana w innym. Ta pustynna wersja Romeo i Julii wciąga Gordona, który postanawia pomóc parze. Jednak nie wszystko idzie po jego myśli. Sytuacja komplikuje się na tyle, że musi on przekroczyć swoje kompetencje, ale może w zamian znaleźć długo oczekiwaną miłość.
„Oko na Julię” to love story, gdzie zaawansowana technologia zbliża do siebie ludzi oddalonych o tysiące kilometrów, którzy w innych okolicznościach mogliby się nigdy nie spotkać.
25 czerwca, g.18.00, Kwiat Szczęścia
reżyseria Jessica Hausner
Austria, Wielka Brytania, Niemcy | 2019 | 105min.
Botaniczny thriller? Dystopijny horror? Dramat rodzinny? Satyra społeczna? Pierwszy anglojęzyczny film Jessiki Hausner („Lourdes”) jest równie nieprzewidywalny, jak ona sama. Alice (Emily Beecham) jest pomysłową biotechnolożką i pracoholiczką, która nie ma czasu na związki – odrzuca m.in. zaloty kolegi z pracy (Ben Whishaw). Udaje jej się wyhodować w laboratorium eksperymentalny, genetycznie zmodyfikowany kwiat, który emituje zapach wywołujący u ludzi wydzielanie oksytocyny, co wprowadza ich w błogi nastrój. Jednak uprawa wymyka się spod kontroli…Wokół Alice zapanowuje niespotykana pandemia szczęścia i beztroski. Jej ukochany syn (po którym nazwała roślinę Little Joe) jest jedną z ofiar.
Kobieta zaczyna czuć się coraz bardziej osamotniona i osaczona… Odnosi wrażenie, że pozostali żyją w innym wymiarze, zaś firma skupia się na pomnożeniu zysków ze sprzedaży jej wynalazku. Akcja rozgrywająca się w aseptycznych i estetycznych wnętrzach skłania do przemyśleń na temat etycznych granic nauki oraz psychicznej kondycji zachodniego społeczeństwa, pogrążonego w depresji i korzystającego masowo ze sztucznych środków do polepszania samopoczucia. „Kwiat szczęścia” był nominowany do Złotej Palmy w 2019 roku. Emily Beecham za swoją kreację otrzymała Nagrodę dla Najlepszej Aktorki. Na ekranie partneruje jej Ben Whishaw, znany z roli Q w serii filmów o Jamesie Bondzie oraz z „Pachnidła”
30 czerwca, g. 18.00, Eastern
reżyseria Piotr Adamski
Polska | 2019 | 78 min.
Polska w niedalekiej przyszłości. Za bramą zamkniętego osiedla, pod okiem monitoringu, toczy się osobliwa gra. Obserwujemy świat, w którym broń jest legalna, naboje można kupić na stacji benzynowej, a życie ludzi reguluje wprowadzony przez państwo bezwzględny kodeks krwi. Dwie dziewczyny zostają wplątane w porachunki między sąsiadującymi rodzinami. Czy możliwe jest odrzucenie zasad rządzących wszechogarniającą kulturą zemsty, pełną przemocy i terroru?
„Eastern” otrzymał trzy nagrody na 38. Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie: dla Mai Pankiewicz za odkrycie aktorskie, dla zespołu Pro8lem za najlepszą muzykę, a także Nagrodę Dziennikarzy za m.in. „przełamywanie konwencji, nieustanne zaskakiwanie widza oraz dwie postaci dziewczęce, których mogłyby pozazdrościć produkcje Marvela”. Film jest pełnometrażowym debiutem Piotra Adamskiego, który jest zarówno reżyserem filmowym, jak i artystą wizualnym.
Projekt Lato na Patio dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz Fundacji PZU.