Gdyńskie Centrum Filmowe, uroczyście otwarte w niedzielę 13 września, w przeddzień startu jubileuszowej edycji Festiwalu Filmowego w Gdyni, to nowe miejsce na mapie tego największego i najważniejszego dla polskiego kina wydarzenia. W budynku przy placu Grunwaldzkim 2 niemal przez całą dobę działały Biuro Festiwalowe i Biuro Prasowe, obsługujące akredytowanych dziennikarzy.
W Kinie Studyjnym GCF zaprezentowano wszystkie filmy uczestniczące w Konkursie Głównym. Po każdym z 18 pokazów prasowych twórcy rozmawiali z dziennikarzami na konferencji prasowej w sali Warszawa.
Widzowie odwiedzający Gdyńskie Centrum Filmowe oglądali również, w salach Goplana i Morskie Oko, liczne pokazy specjalne i filmowe cykle, np. „Skarby kina przedwojennego”, „Czystą klasykę” czy filmy milicyjne w cyklu pt. „Kryptonim MOrd”.
Trzydniowe warsztaty „Jak oni grają?” – połączone z projekcją i analizą filmów „Panny z Wilka” w reż. Andrzeja Wajdy, „Zdjęcia próbne” w reż. Agnieszko Holland i „Nóż w wodzie” w reż. Romana Polańskiego – przeprowadziła Małgorzata Potocka.
Podczas Festiwalu w Gdyńskim Centrum Filmowym spotykali się ludzie kina i mediów, widzowie i miłośnicy filmu. Debatowano między innymi o tym, jakie powinny być media publiczne oraz jak promować film za granicą. Podsumowano 10 lat działalności Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej.
W Galerii GCF zaprezentowano część wystawy #IdaThe Film, przygotowanej przez Muzeum Kinematografii w Łodzi. Każdy mógł zobaczyć między innymi nagrody, jakie na całym świecie zdobył film w reż. Pawła Pawlikowskiego. Wśród nich tę najcenniejszą – statuetkę Oscara. Tutaj spotykali się z publicznością m.in. Allan Starski i Grażyna Szapołowska, promując swoje książki. Do licznych nieformalnych spotkań każdego dnia dochodziło na zielonym placu obok siedziby GCF. Wieczorami odbywały się tutaj koncerty oraz plenerowe seanse filmowe.
Nad przebiegiem wszystkich wydarzeń czuwała kilkudziesięcioosbowa ekipa 40. Festiwalu Filmowego w Gdyni, z dyrektorem Leszkiem Kopciem i dyrektorem artystycznym Michałem Oleszczykiem na czele.
Fot. Rafał Malko, Mateusz Ochocki KFP