VIDEO
NEWSLETTER
RegulaminCennik biletów

NA WIARĘ "EGZORCYSTA" WILLIAMA FRIEDKINA (17. MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY)

NA WIARĘ EGZORCYSTA WILLIAMA FRIEDKINA (17. MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY)
Jak powstawał klasyk horroru „Egzorcysta”? Nikt lepiej tego nie opowie jak sam reżyser – William
Friedkin, który dwa lata przed „Egzorcystą” (1973) otrzymał Oscara® za „Francuskiego łącznika”.
Proces powstania filmu, który zrewolucjonizował gatunek horroru, jawi nam się z opowiadania reżysera jakby wiedziony tajemną ręką. – Filmy są o tajemnicy przeznaczenia lub o tajemnicy wiary – mówi Friedkin, wskazując na „Egzorcystę” jako przykład drugiego rodzaju. Niesamowite historie związane z procesem twórczym, zbiegi okoliczności na planie i poza pla-nem filmu są przedstawiane przez reżysera w dramatyczny sposób. Zaczynamy wierzyć, że sam film został opętany. Liczne fragmenty „Egzorcysty” są nie tylko ilustracją tej swoistej lekcji o gatunku horroru, ale otrzymują nowy wymiar dzięki interpretacji mistrza. – Nie mogę obronić tej sceny, jest niewiarygodna –mówi reżyser, omawiając koniec filmu, w którym opętany ksiądz Karras popełnia samobójstwo, aby tym samym zabić w sobie złego ducha. Co to oz-nacza? Może to następny element mitologii „Egzorcysty”?


A lyrical and spiritual cinematic essay on ”The Exorcist” explores the uncharted depths of William Friedkin's mind's eye, the nuances of his filmmaking process, and the mysteries of faith and fate that have shaped his life and filmography. Passionately discussing his influences and interrogating the obsessions he continuously returned to throughout his filmmaking career, William Friedkin makes for a riveting subject – reflective, insightful and often disarmingly can-did.