Wydarzenia
Mistrzowie. Do utraty tchu
Mistrzowie. Do utraty tchu

Arcydzieło francuskiej Nowej Fali. 

Gdyńskie Centrum Filmowe zaprasza kolejny seans w cyklu edukacyjnym „Mistrzowie Kina Europejskiego”. Każde spotkanie to pokaz wybranego dzieła filmowego na kinowym ekranie, uzupełniony przez komentarz filmoznawcy i dyskusję. W środę, 18 kwietnia 2018 roku, o godzinie 10.00 zaprezentowany zostanie arcydzieło francuskiej Nowej Fali, film „Do utraty tchu” z 1960 roku w reżyserii Jeana-Luca Godarda.

Projekt „Mistrzowie Kina Europejskiego” adresowany jest przede wszystkim do uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej oraz liceów, a także, w miarę dostępności miejsc, do szerszej publiczności. To wyjątkowa okazja, by w Kinie Studyjnym GCF zobaczyć dzieła, które wywarły istotny wpływ na europejską i światową kinematografię. Prezentowane są wybrane produkcje Polskiej Szkoły Filmowej, Kina Moralnego Niepokoju, francuskiej oraz czechosłowackiej Nowej Fali.

Każdy seans poprzedza krótki wstęp prezentujący dorobek reżysera i najważniejsze założenia danego nurtu. Po filmie odbywa się rozmowa z widzami, poświęcona szczegółowym zagadnieniom, możliwym tropom interpretacyjnym, zagadnieniom filmoznawczym i historycznym.

Towarzyszące projekcjom prelekcje prowadzi dr Piotr Kurpiewski, wykładowca Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej na Uniwersytecie Gdańskim.

INFORMACJE I REZERWACJE

tel. 58 712 46 12 / 58 712 46 14

e-mail: edukacja@gcf.org.pl

Cena biletu: 11 zł

Opiekunowie grup: wstęp bezpłatny

BILETY DO NABYCIA W DNIU PROJEKCJI OD GODZINY 9:00 w biurze Gdyńskiego Centrum Filmowego na I piętrze.

„Do utraty tchu”

Laureat Srebrnego Niedźwiedzia za reżyserię na Berlinale, wyróżniony przez Włoskie i Francuskie Stowarzyszenie Prasy.

Michel Poiccard (Jean-Paul Belmondo) to przystojny i zbuntowany młody mężczyzna. W Marsylii kradnie samochód, w schowku którego znajduje broń. To przy jej pomocy zabija policjanta. Udaje się do Paryża. Chłopak zdaje sobie sprawę, że zostało mu mało czasu. Za kilka godzin będzie najbardziej poszukiwanym człowiekiem w kraju. Nie przejmuje się tym jednak. Wciąż najbardziej skupia się na miłości do amerykańskich filmów i na romansie z Amerykanką Patricią, studentką Sorbony (Jean Seberg). Razem planują uciec do Włoch. Wcześniej Michel chce odebrać pieniądze od swojego dłużnika. Sytuacja komplikuje się, kiedy okazuje się, że dłużnik zniknął, a dziewczyna zachodzi w ciążę. Pozbawiony możliwości ucieczki Michel, czuje się coraz bardziej osaczony.

„Do utraty tchu” to jeden z najważniejszych filmów francuskiej Nowej Fali. Reżyser zastosował w nim innowacyjne środki – naturalne plenery, improwizację aktorów, kamerę „z ręki”, dzięki czemu osiągnął wrażenie podglądania rzeczywistości. Jego dzieło zainspirowało dziesiątki filmowców i kompletnie zmieniło sposób myślenia o filmie. Prosta historia wzorowana na amerykańskim kinie noir została opowiedziana w zupełnie nowatorski sposób. Nawet po pięćdziesięciu latach wciąż zachwyca świeżością i oryginalnością. Ten klasyk się nie starzeje.

do utraty tchu4.jpg

Tytuł oryginalny: À bout de souffle

Scenariusz i reżyseria: Jean-Luc Godard

Historia: François Truffaut

Muzyka: Martial Solal

Zdjęcia: Raoul Coutard

Montaż : Cécile Decugis

Dźwięk: Jacques Maumont

Producent : Georges de Beauregard

Obsada:

Jean Seberg Patricia Franchini

Jean-Paul Belmondo Michel Poiccard / Laszlo Kovacs

Daniel Boulanger Inspektor policji Vital

Henri-Jacques Huet Antonio Berutti

Roger Hanin Carl Zubart

Claude Mansard Claudius Mansard

Liliane Dreyfus Liliane / Minouche

Michel Fabre Inspektor policji

Jean-Pierre Melville Pisarz Parvulesco

Jean-Luc Godard Kapuś

i inni

do utraty tchu5.jpg

Po „Do utraty tchu” kino już nigdy nie było takie samo. Elżbieta Ciapara, Wprost

Godard, zachowując subtelność oraz powściągliwość obrazu, potrafi powiedzieć wszystko. Dorota Skierkowska, Stacja Kultura

Zarówno w treści, jak i w formie objawia się osobowość artysty. Magdalena Chołyst, Wirtualna Polska

Nonkonformistyczna, rewolucyjna opowieść. Ewa Wziętek, Twoje Filmy


Nawet po 50 latach ten film jest świeży i ekscytujący. Jonathan F. Richards, Film.com

Symbol i głos nowej fali wprowadzający kino francuskie w specyfikę nowoczesności. Katarzyna Ośko, Oblicza Kultury

do utraty tchu B1_01.jpg




Jean-Luc Godard

Urodził się 3 grudnia 1930 roku w Paryżu. Jeden z najważniejszych reżyserów w historii kina. Zaczynał jako krytyk filmowy. Później sam chwycił za kamerę. Jego filmy idą pod prąd klasycznej filmowej narracji. Zrewolucjonizował myślenie o kinie dzięki zastosowanym w swoich obrazach środkom wyrazu. Spopularyzował w kinie kręcenie kamerą „z ręki”, improwizację aktorów, naturalnie oświetlone plenery, długie dialogi, wypowiedzi kierowane wprost do kamery. W jego filmach odbijają się jego poglądy polityczne i filozoficzne. Uchodzi za jednego z najbardziej radykalnych twórców francuskiej Nowej Fali. 

Jego filmy naznaczone są egzystencjalizmem, ulubioną obok marksistowskiej filozofią. Jest jednym z najbardziej wpływowych twórców kina. Do inspiracji jego obrazami przyznawali się Quentin Tarantino, Martin Scorsese, Bernardo Bertolucci, Arthur Penn, Richard Linklater, Gregg Araki, John Woo, Mike Figgis, Robert Altman, Steven Soderbergh, Richard Lester, Jim Jarmusch, Rainer Werner Fassbinder, Brian De Palma, Wim Wenders, Oliver Stone, Ken Loach i inni wybitni twórcy. Był sześciokrotnie nominowany do Złotej Palmy na festiwalu w Cannes. Jest laureatem Złotego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie za film „Alphaville” (1965) i Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji za film „Imię: Carmen” (1983).

Filmografia

2014 Ponts de Sarajevo

2013 Pożegnanie z językiem / Adieu au langage

2013 3x3D „The Three Disasters” (reżyser segmentu)

2010 Film Socjalizm / Film socialisme

2010 W hołdzie Erykowi Rohmerowi / Tribute to Éric Rohmer

2008 Katastrofa / Une Catastrophe

2006 Prawdziwy fałszywy paszport / Vrai faux passeport

2006 Four Short Films (wideo)

2006 Służąca do wszystkiego / Une Bonne à tout faire

2004 Nasza muzyka / Notre musique

2004 Wybrane momenty z historii kina / Moments choisis des histoire(s) du cinéma

2004 Modlitwy za refuseników / Prières pour refusniks

2002 10 minut później: Wiolonczela / Ten Minutes Older: The Cello „Dans le noir du temps” (reżyser segmentu)

2001 Pochwała miłości / Éloge de l’amour

2000 Stare miejsce / The Old Place

2000 Początek XXI wieku / Origine du XXIe siècle, De l’

1996 Mozart na zawsze / For Ever Mozart

1996 Co złego dzieje się ze światem / Le Monde comme il ne va pas

1995 2 razy 50 lat kina francuskiego / Deux fois cinquante ans de cinéma français

1994 JLG/JLG – Autoportret grudniowy / JLG/JLG – autoportrait de décembre

1993 Na moje nieszczęście / Hélas pour moi

1993 Dzieci bawią się w Rosję / Les Enfants jouent a la Russie

1991 Niemcy, rok 90 – punkt zerowy / Allemagne 90 neuf zéro

1989 Le Rapport Darty

1988 Puissance de la parole

1988 Wszyscy się przechadzaliśmy / On s’est tous défilé

1987 Uważaj z prawej / Soigne ta droite

1987 Król Lear

1986 Lekkie i ciężkie. Lekkie rozmowy o ciężkich tematach pomiędzy dwojgiem przyjaciół / Soft and Hard

1986 Wielkość i upadek drobnego przemysłu filmowego / Grandeur et décadence (TV)

1986 Spotkanie z Woodym Allenem / Meetin’ WA

1985 Detektyw / Détective

1985 Zdrowaś Mario / 'Je vous salue, Marie’

1983 Imię: Carmen / Prénom Carmen

1982 Pasja / Passion

1982 List do Freddy’ego Buache / Lettre à Freddy Buache

1982 Zmienić obraz / Changer d’image – Lettre à la bien-aimée (TV)

1980 Ratuj kto może (życie) / Sauve qui peut (la vie)

1978 Jak leci? / Comment ça va?

1977 Quand la gauche sera au pouvoir

1976 Tu i wszędzie / Ici et ailleurs

1975 Numer dwa / Numéro deux

1972 List do Jane / Letter to Jane: An Investigation About a Still

1972 Wszystko w porządku / Tout va bien

1971 1 P.M.

1971 Walki we Włoszech / Lotte in Italia

1970 Włodzimierz i Róża / Vladimir et Rosa

1970 Pravda

1970 Wiatr ze Wschodu / Le Vent d’est

1969 Radosna wiedza / Le gai savoir

1969 British Sounds

1968 Sympathy for the Devil

1968 Kino-ulotki / Cinétracts

1968 Film jak inne / Un Film comme les autres

1968 Le Rouge: Film-Tract: n° 196

1967 Chinka / La chinoise

1967 Weekend / Week-end

1967 2 lub 3 rzeczy, które o niej wiem… / 2 ou 3 choses que je sais d’elle

1966 Made in U.S.A.

1966 Męski – żeński: 15 scen z życia / Masculin, féminin: 15 faits précis

1965 Alphaville / Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution

1965 Szalony Piotruś / Pierrot le Fou

1964 Kobieta zamężna / Une femme mariée

1964 Amatorski gang / Bande á part

1964 Reportage sur Orly

1963 Pogarda / Le Mépris

1963 Karabinierzy / Les carabiniers

1963 Żołnierzyk / Le petit soldat

1962 Żyć własnym życiem / Vivre sa vie: Film en douze tableaux

1961 Kobieta jest kobietą / Une femme est une femme

1960 Do utraty tchu / À bout de souffle

Newsletter
Zapisz się na newsletter

* wymagane pola